Τα Νέα Μέσα είναι παντού και χρησιμοποιούν με χίλιους τρόπους την ενημέρωση

Το κείμενο που ακολουθεί είναι απόσπασμα πρακτικών από την Ημερίδα της ΠΟΕΣΥ ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΑ ΜΕΣΑ που έγινε πέρσι στις 10-12-2010 Είναι ήδη ξεπερασμένο από άποψη τεχνολογίας καθώς οι εξελίξεις τρέχουν διεθνώς και εμείς ακόμη ανακαλύπτουμε το PC για να συνταγογραφούμε ηλεκτρονικά. Όταν το 2004 πρωτοεκλέχθηκα στο Δ.Σ της ΠΟΕΣΥ αποφάσισα να ασχοληθώ εντατικά με τα Νέα Μέσα την επιμόρφωσή μας σε αυτά και ασφαλώς την επέκταση της ασφάλισης. Ο δεύτερος πόνος μου ήταν τα Πνευματικά Δικαιώματα (πολύ μοναχικό ενδιαφέρον) που όχι απλώς συνδέονται αλλά και καθορίζουν ακόμη και τον αριθμό εργαζομένων σε μια επιχείρηση τύπου. (Πολύ μοναχική άποψη) Παραμένουν αρύθμιστα και τα δύο (Πολύ συλλογικό πρόβλημα) και για άλλη ΄΄Blogoσυνεδρία΄΄ Για όσους συναδέλφους η ζωή δεν είναι : ΄΄Δουλίτσα, σινεμά και σπιτάκι μετά ΄΄ που λέει ο Πανούσης παραθέτω λίγες πληροφορίες και προτείνω: Ψάξτε το Νατάσα Μποζίνη Μέλος Δ.Σ και επιτροπής Νέων Μέσων ΠΟΕΣΥ Η διεθνής εμπειρία Οι νέες τεχνολογίες δεν θα ανατρέψουν τα δεδομένα - το έχουν ήδη κάνει. Καθημερινά παρουσιάζονται καινοτόμα προϊόντα, τα οποία διαμορφώνουν το προφίλ του νέου καταναλωτή. Ουσιαστικά, η σχέση τηλεθεατή, αναγνώστη, ακροατή, με το Μέσο Ενημέρωσης και την δημοσιογραφική ύλη έχει μεταλλαχθεί από παθητική και γραμμική, σε διαδραστική και διαρκή, μέσω του διαδικτύου και του συνόλου των νέων μέσων. Ο χρήστης έχει πρόσβαση σε όλα τα μέσα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, όλο το 24ωρο όπου και εάν βρίσκεται και με δυνατότητα να παρεμβαίνει, σχολιάζοντας και διαμορφώνοντας ενεργά το περιεχόμενο. Στον υπολογιστή σας μπορείτε να δείτε ελληνικά διαδικτυακά κανάλια στα οποία μάλιστα καταχωρούν διαφημίσεις μεγάλες φίρμες. Εξάλλου αυτή είναι και η διεθνής τάση. Η δυνατότητα να επιλέγει ο θεατής τον χρόνο που θα δει την εκπομπή που τον ενδιαφέρει και η αυτόματη καταγραφή της θέασης είναι ιδιαίτερα ελκυστικό κίνητρο. Με μια ετήσια συνδρομή έχουμε επίσης τη δυνατότητα εγγραφής σε μια ποικιλία τηλεοπτικών σταθμών από ολόκληρο τον κόσμο. Ο αναγνώστης ήδη μπορεί να εγγραφεί σε ηλεκτρονικά μέσα τα οποία του δίνουν τη δυνατότητα να τυπώσει μόνο τα άρθρα που τον ενδιαφέρουν. Μεγάλοι εκδοτικοί οίκοι του κόσμου ετοιμάζουν ψηφιακά περίπτερα: Βλέπεις Διαλέγεις Διαβάζεις. Για το ψηφιακό περιοδικό όπου μέσω μιας οθόνης αφής ο χρήστης μπορεί να διαβάσει ή να δει το βίντεο που συνοδεύει το κείμενο ήδη δειγματίζεται. Οι εταιρείες τηλεφωνίας το γνωρίζεται ότι παρέχουν πακέτα ψυχαγωγίας και ενημέρωσης. Δεν τα παράγουν οι ίδιες τα μισθώνουν, τα μετατρέπουν ή αναθέτουν σε εξειδικευμένες εταιρείες να τα δημιουργήσουν. Εάν λοιπόν τα Portals είναι το πρώτο νέο μέσο που κατανοήσαμε όσα ακολούθησαν και ακολουθούν πιστοποιούν την άποψη ότι η δημοσιογραφική εργασία χρειάζεται και παρέχεται ήδη στην Iptv web-tv και σε πλατφόρμες πολυμέσων. Κάναμε μια μικρή απόπειρα καταγραφής των πραγμάτων που έρχονται: Mobile TV: Η Ευρωπαϊκή Ένωση προωθεί την «κινητή» τηλεόραση που θα προβάλλεται σε ασύρματες συσκευές. Οι πρώτες προβλέψεις για το 2013 υπολογίζουν τον ετήσιο κύκλο εργασιών στα 7,8 δισ. ευρώ. Η Ε.Ε. ενθαρρύνει τη συνεργασία μεταξύ τηλεπικοινωνιακών επιχειρήσεων και παρόχων υπηρεσιών πρόσβασης, με παρόχους περιεχομένου, κυρίως τα τηλεοπτικά κανάλια, ώστε να συστήσουν κοινές επιχειρηματικές πλατφόρμες («Επιχειρήσεις ΜΜΕ») που θα συστεγάζουν παράλληλες δραστηριότητες. Οι νέοι ισχυρότεροι επεξεργαστές των Smartphones, σε συνδυασμό με κατάλληλο λογισμικό , προγράμματα «flat rate» πρόσβασης στο διαδίκτυο και συνδέσεις «peer - to - peer», θεωρούνται ιδανικές πλατφόρμες για «mobile TV». Φόρος Πνευματικών Δικαιωμάτων: Στην Αμερική δοκιμάζεται η ιδέα της επιβάρυνσης των φορητών συσκευών που έχουν δυνατότητα πρόσβασης στο διαδίκτυο (e-readers, ipod κ.λπ.) με κάποιο μικρό φόρο κατά την αγορά τους (π.χ. 4%) ώστε να αντισταθμιστούν τυχόν απώλειες πνευματικών δικαιωμάτων που προκύπτουν από μη συμβατική χρήση αυτών των συσκευών. Για τα πνευματικά δικαιώματα και την ανάγκη να κατοχυρωθούν συλλογικά έχω αναφερθεί πολλές φορές στο παρελθόν. Ειδήσεις «On Demand»: H Thomson Reuters επενδύει σε παραγωγές ειδήσεων και ντοκιμαντέρ, στα δικά της στούντιο σε όλο τον κόσμο, προωθώντας αυτό το υλικό για πώληση σε Μέσα Ενημέρωσης ή απευθείας σε ιδιώτες (videocast, podcast κ.λπ.) Σύγκλιση τηλεόρασης - διαδικτύου: Οι νέες τηλεοράσεις ενσωματώνουν στοιχειώδεις υπολογιστές που έχουν δυνατότητα πλήρους πρόσβασης στο διαδίκτυο, για ειδήσεις, ipTV κ.λπ. Αντίστοιχα, δημιουργείται λογισμικό που επιτρέπει την πρόσβαση σε τηλεοπτικά προγράμματα μέσω διαδικτύου, από κάθε είδους υπολογιστές. Δορυφορικό και διαδικτυακό ραδιόφωνο: Η μόδα ξεκίνησε από την Αμερική, πριν από μια δεκαετία. Τα τελευταία χρόνια έχει αναπτυχθεί σχετική αγορά στην Ασία και σύντομα αναμένεται και στην Ευρώπη, δίνοντας δυνατότητα ακρόασης δεκάδων χιλιάδων διαδικτυακών ραδιοφωνικών σταθμών π.χ. στο αυτοκίνητο . Ψηφιακά βραβεία: Η διαδικτυακή δημοσιογραφία πλέον μπορεί να διεκδικήσει ακόμη και βραβείο Pulitzer ή το Ευρωπαϊκό Βραβείο Νέου Δημοσιογράφου για το 2010. (ήδη δόθηκε) EuraNet: «Η (Ευρωπαϊκή) Κοινότητα στο διαδίκτυο» είναι και αυτή πραγματικότητα. Πρόκειται για κοινοπραξία ραδιόφωνων της Ευρώπης. Οι σταθμοί παράγουν εκπομπές που μεταφράζονται σε πολλές γλώσσες και είναι στη διάθεση του Ευρωπαϊκού κοινού. Ήδη υπάρχει και ελληνική (ιδιωτική) συμμετοχή. ipTV και συνδρομητική τηλεόραση: Το 2008 στη Δυτ. Ευρώπη (περιλαμβάνεται και η Ελλάδα) καταγράφηκε αύξηση συνδρομητών συνδρομητικής τηλεόρασης κατά 13% (συνολικά 62 εκατ. τηλεθεατές). Το ποσοστό αύξησης ενδιαφέροντος για ipTV ήταν 49% το 2008. Διαδικτυακή διαφήμιση: Στην Αγγλία η διαδικτυακή διαφήμιση ξεπέρασε φέτος το 1,5 δις. λίρες και στη Γερμανία το 1 δισ. ευρώ. Τα στοιχεία για την Ελλάδα δείχνουν αύξηση άνω του +36% κατ’ έτος, τα δύο τελευταία χρόνια. Ισολογισμοί εταιρειών: Η Ελλάδα κέρδισε μια ολιγόμηνη παράταση για την υποχρεωτική δημοσίευση ισολογισμών στις έντυπες εφημερίδες, αλλά δεν κέρδισε ακόμη τη μάχη. Το επόμενο στάδιο προβλέπει δημοσίευση στο διαδίκτυο. Αλλαγές στο Copyright: Οι ρευστοί κανόνες πνευματικής ιδιοκτησίας και ηθικού δικαιώματος σταδιακά μετατρέπονται σε δεσμευτική νομοθεσία. Εξετάζονται διάφορα λειτουργικά μοντέλα για το διαδίκτυο, ώστε ο αρχικό δημιουργός να ελέγχει τη διακίνηση και να παρακολουθεί αποτελεσματικά τη χρήση. (link vs copy). Εφημερίδες και ενημέρωση στα κινητά τηλέφωνα: Είναι μια πραγματικότητα και στην Ελλάδα, αν και πολλοί δείχνουν να μην το έχουν αντιληφθεί. Η δυνατότητα εντοπισμού της θέσης προσφέρει ένα άριστο εργαλείο για κατανάλωση τοπικών ειδήσεων και προώθηση στοχευμένης διαφήμισης. Στις αρχές Νοεμβρίου η Google ανακοίνωσε ότι επενδύει 750 εκατ. δολ. σε αυτή την αγορά και προφανώς περιμένει να τα πάρει πίσω στο πολλαπλάσιο. Επενδύσεις από Venture Capital fund: Επιχειρηματικά κεφάλαια αναζητούν επενδύσεις στο διαδίκτυο και στην Ελλάδα. Πρόσφατα η οικογένεια Ρέστη μαζί με άλλους επενδυτές ανακοίνωσαν ότι στηρίζουν την ανάπτυξη ελληνικής ιστοσελίδας μικρών αγγελιών με 750.000 ευρώ . Ενοποιημένο «super desk» ειδήσεων: Με αφορμή την κρίση και στα ΜΜΕ, μεγάλοι ξένοι όμιλοι προχωρούν στην ενοποίηση των τμημάτων ρεπορτάζ, δημιουργώντας περιεχόμενο και ειδήσεις για το σύνολο των μέσων ενημέρωσης που ελέγχουν . (Είναι τα newsroom που πλέον μπήκαν και στην Ελληνική πραγματικότητα) Πρόνοια για ΑμΕΑ: Οι ειδικές ομάδες κοινού που έχουν διαφορετικές ικανότητες αντίληψης από το μέσο ακροατή / τηλεθεατή, διεκδικούν πρόσβαση στην πληροφορία και τη διασκέδαση με ίσους όρους. Η Ε.Ε. εκπονεί συνεχώς νέες νομοθεσίες οι οποίες σταδιακά γίνονται υποχρεωτικές για τους παρόχους περιεχομένου και στο εξωτερικό είναι περιζήτητοι οι δημοσιογράφοι που έχουν επιμορφωθεί. Η ΠΟΕΣΥ έχει ήδη διερευνήσει τα σχετικά ζητήματα και πριν από μερικούς μήνες σχεδίασε και συμμετείχε στη διοργάνωση διεθνούς συνεδρίου για τα «ΑμΕΑ και ΜΜΕ» και του πρώτου πιλοτικού βιωματικού εργαστηρίου για δημοσιογράφους. Γνώρισαν τις τεχνολογίες, δούλεψαν πρακτικά σε αυτές και παρέδωσαν αποτελέσματα e-reader και e-paper: Νέες φορητές συσκευές που μοιάζουν με ψηφιακά βιβλία μπορεί να αντικαταστήσουν σύντομα το διάβασμα της χάρτινης εφημερίδας. Έχουν ενσωματωμένες δυνατότητες χρέωσης του υλικού που «διαβάζουν». Πιστοποίηση αναγνωσιμότητας: Οι πρώτες υπηρεσίες πιστοποίησης αναγνωσιμότητας στο διαδίκτυο ξεκίνησαν και στην Ελλάδα . Η νέα γενιά είναι «καλωδιωμένη»: Όσο κι αν δεν το έχουμε αντιληφθεί, τα σημερινά παιδιά στην Ελλάδα χρησιμοποιούν σε ποσοστό 80% το διαδίκτυο αρκετές ώρες την εβδομάδα. Το ποσοστό αυτό αναμένεται να προσεγγίσει το 100% στην επόμενη τριετία, καθώς το πρόγραμμα παροχής netbook στα σχολεία θα εξαπλώνεται. Από πού νομίζετε ότι όλοι αυτοί θα μαθαίνουν τα νέα; Social Media και ενημέρωση: Τα κοινωνικά δίκτυα διεκδικούν αυξημένο ρόλο και στην ενημέρωση. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε πρόσφατα σημαντικά γεγονότα η ενημέρωση διαδόθηκε πρώτα μέσα από αυτά. Τοπική φορολογία σε διεθνή διαφήμιση: Η απαίτηση της Τουρκίας να πληρώσει η Google φόρο περίπου 32 εκατ. ευρώ για τις διαφημιστικές της δραστηριότητες στη γειτονική χώρα αντιμετωπίστηκε αρχικά με χαμόγελο, αλλά φαίνεται να έχει γερές νομικές βάσεις. Όμως, ανάλογες προβλέψεις έχουν δυνατότητα να ενεργοποιήσουν αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα , εφόσον η διαφήμιση αφορά τοπικές εταιρείες ή τοπικούς αναγνώστες. Τα media είναι πια online: Ελάχιστα Μέσα Ενημέρωσης έχουν παραμείνει μόνο στην παραδοσιακή διανομή, χωρίς κάποιας μορφής παρουσία και στο διαδίκτυο. Aggregators (συναθροιστές περιεχομένου): Διαδικτυακές υπηρεσίες που δεν παράγουν ενημέρωση, αλλά παρουσιάζουν την επικαιρότητα με αυτοματοποιημένες διαδικασίες , κάνοντας χρήση των ειδήσεων ή άλλου περιεχομένου των Μέσων Ενημέρωσης (συνάπτοντας σχετικές συμφωνίες, σε ορισμένες περιπτώσεις). Ο επισκέπτης τους μπορεί π.χ. να επιλέξει να διαβάσει τα σημαντικότερα θέματα που παρουσιάζουν τα ΜΜΕ σε κάποια χώρα ή για κάποιο συγκεκριμένο τομέα.