ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΧΩΡΙΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ


Μια ομιλία με ...πρακτικά χαρακτηριστικά για τη Δημοσιογραφία χωρίς Διακρίσεις, στο
4ο Διεθνές Συνέδριο για ΑΜΕΑ και ΜΜΕ

Όσοι έργαζονται στην ενημέρωση και τους απασχολεί το ζήτημα των διακρίσεων όχι μόνο στην κοινωνία αλλά και στην δημοσιογραφική εργασία θα μπορούσαν να ακολουθήσουν ένα άτυπο πρωτόκολο για να χαρτογραφήσουν καταρχήν:

Τις ομάδες κοινού που γίνονται θύματα διακρίσεων
Τους λόγους
Τους τρόπους να αλλάξει το σκεπτικό στην επεξεργασία μιας είδησης στα έντυπα, τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα, σε παρουσιάσεις και εκδηλώσεις που μεταδίδονται σε πραγματικό χρόνο.

Μια γρήγορη καταγραφή είναι.
Οι μετανάστες και ο βαθμός κατανόησης του προφορικού και γραπτού και ελληνικού λόγου.
Οι απόδημοι Έλληνες
Οι πολίτες με αναπηρία
Οι ηλικιωμένοι που σταδιακά ασθενούν οι αισθήσεις τους και απομακρύνονται από αγαπημένες συνήθειες όπως το διάβασμα εφημερίδων και περιοδικών.


Οι λόγοι που εξαιρούμε αυτές τις μεγάλες ομάδες πληθυσμού είναι πολλοί.
Μια απλή προσέγγιση θα περιοριζόταν σε τρεις:

Έλλειψη βιώματος
Έλλειψη επιμόρφωσης
Συνειδητός αποκλεισμός τους απο τους κανόνες της αγοράς ως μη ισχυρό καταναλωτικό δυναμικό.
Το τελευταίο έυκολα ανατρέπετε αλλά αυτή η ανάρτηση θα επικεντρωθεί σε όσους παρέχουν ενημέρωση.

Ακολουθεί ένα παράδειγμα από τον τρόπο και τις πληροφορίες που δώθηκαν στους συμμετέχοντες της θεματικής ενότητας:

«Άτομα με Αναπηρία από τα παραδοσιακά Μέσα στις διαδικτυακές κοινότητες»
 Στο Τέταρτο Διεθνές Συνέδριο της Γ.Γ Ενημέρωσης και Επικοινωνίας
με θέμα: "Ατομα με αναπηρία και ΜΜΕ'' όπου συμμετείχε εκ μέρους της ΠΟΕΣΥ στην οργανωτική επιτροπή.
Οι πληροφορίες που χρειάστηκα αφορούσαν τις τεχνικές δυνατότητες της αίθουσας και τον τρόπο συνεργασίας με τους διερμηνείς της νοηματικής.
Στόχος: όλοι οι παρευρισκόμενοι, ανεξάρτητα απο το ποιές αισθήσεις χρησιμοποιούσαν για να παρακολουθήσουν, να έχουν πρόσβαση στις πληροφορίες.
Ακολουθεί ένα ενδεικτικό παράδειγμα από τα πρακτικά που δημοσιεύθηκαν από το Υπουργείο Εσωτερικών.


«Άτομα με Αναπηρία από τα παραδοσιακά Μέσα στις διαδικτυακές κοινότητες»



ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ (Ν. ΜΠΟΖΙΝΗ):

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΠΡΩΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ


Κυρίες και κύριοι καλησπέρα είμαι η Νατάσα Μποζίνη Δημοσιογράφος και μέλος του Δ.Σ της ΠΟΕΣΥ δηλαδή της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας των Ενώσεων Συντακτών.

Ο ομιλητές που κάθονται δεξιά και αριστερά μου μαζί με εμένα είμαστε 8

Έξη κυρίες και δύο κύριοι.

Σας συστήνω το πάνελ μας. Είναι η κα Ελένη Κίτρα Διευθύντρια της OMD Digital και Πρόεδρος της ΙΑΒ HELLAS, θα μας πείτε κα Κίτρα τι είναι αυτά. Είναι η κα Χρυσούλα Αντωνίου, Πρόεδρος της VSA Arts & η κα Rachel Maleh Αντιπρόεδρος Κοινωνικής Ευαισθητοποίησης τη VSA Arts από τις Ηνωμένες Πολιτείες.Ο κ. Harry Karlinsky, Συντονιστής Ιατρικών Σπουδών στο Richmond Mental Health Services του Καναδά, η κα Cristina Popescu, Υποψήφια Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Jean Moulin Lyon 3 της Γαλλίας και ο κ. Νίκος Δρανδάκης, Επιστημονικός Συνεργάτης στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και η συνάδελφός μου η κα Κορίνα Θεοδωρακάκη, Διευθύντρια Ειδήσεων στο ραδιοσταθμό «ΛΑΜΨΗ».


Θέλω για λίγο την προσοχή σας για να σας ενημερώσω πως θα διεξαχθεί η πολύτροπη επικοινωνία μας με τα ωραία τεχνικά που διαθέτει η αίθουσα της Γενικής Γραμματείας Τύπου και Ενημέρωσης

Μπροστά μας και στο ίδιο ύψος με εσάς, κάθεται η διερμηνέας στην νοηματική και παρακαλώ όλους που θα πάρουν τον λόγο να μιλούν καθαρά και με παύσεις για να δίνουν τη δυνατότητα να μεταφράζει.

Πίσω από τα έδρανα είναι υπερυψωμένο ένα κλειστό studio όπου θα γίνεται η μετάφραση από τα αγγλικά στα ελληνικά και το αντίστροφο. επίσης θα πρέπει να δίνουμε χρόνο σε όλη τη διαδικασία

Μπροστά σας τώρα υπάρχουν ατομικά μικρόφωνα πατώντας το κουμπάκι αριστερά ενεργοποιείται η δυνατότητα να ακουστείτε σε όλη την αίθουσα ενώ ταυτόχρονα θα στραφεί σε εσάς η κεντρική κάμερα και θα προβάλει την εικόνα σας στον προτζέκτορα που βρίσκεται υπερηψωμένος πίσω από εμάς και ακριβώς μπροστά σας

Στην περίπτωση που θέλετε να χρησιμοποιήσετε την νοηματική γλώσσα στην παρέμβαση μπορείτε  πάλι να ανοίξετε το μικρόφωνο η χωρίς αυτό εάν θέλετε σηκωθείτε για να έχει μαζί σας οπτική επαφή η διερμηνέας της νοηματικής θα χρειαστεί παύσεις στον λόγο σας που θα τις κρίνεται από κοινού.

Σε κάθε παύση εάν θέλετε μιρόφωνο, πρέπει να το κλείνετε καθώς θα ανοίξει η διερμηνέας το δικό της για να επαναλάβει την τοποθέτησή σας τμηματικά.

Στην αίθουσα είμαστε αρκετά άτομα και παρακαλώ χωρίς δισταγμό εάν κάτι θέλετε να επαναληφθεί κάντε ένα νεύμα χωρίς να διακόψουμε τον ομιλητή και αμέσως μετά θα έχετε τον λόγο και θα ανοίξετε το μικρόφωνό σας.

Στις περιπτώσεις που οι ομιλητές προβάλουν εικόνες στον προτζέκτορα τότε θα τους παρακαλέσω μετά την τοποθέτηση τους για την κάθε εικόνα να μου δίνουν κάποια δευτερόλεπτα ώστε να προσθέτω πληροφορίες για αυτές, καθώς στην αίθουσα είναικαι σύνεδροι με προβλήματα όρασης.

Σας ενημερώνω ότι όλα όσα συμβαίνουν στην αίθουσα μεταδίδονται σε πραγματικό χρόνο μέσω του Internet με λόγο και εικόνα.
Είναι πολύ ευχάριστο το ότι η τεχνική υποδομή της αίθουσας μας επιτρέπει μια πολύτροπη επικοινωνία.

Ας την αξιοποιήσουμε και μην ανησυχείτε εάν κάνουμε λάθη μέχρι να συντονιστούμε. Είναι η πρώτη φορά που και εγώ το εφαρμόζω σε τόση μεηγάλη κλίμακα.
 Θα είναι οι χαριτωμένες στιγμές μια ζωντανής συζήτησης αλλά και μια άσκηση επικοινωνίας με χρήση πολλών τρόπων

Ζητώ εκ των προτέρων όχι μόνο να συγχωρέσετε τα δικά μου λάθη αλλά και να μου τα επισημαίνετε δημόσια χωρίς δισταγμό για να γίνουν κτήμα όλων μας




ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΕΙΣΗΓΗΣΗ (Νατάσα Μποζίνη)

Πριν ξεκινήσουμε θα σας πω ότι για τον δικό μου κλάδο είχα ετοιμάσει μια σχετική εισήγηση διάφορα. Τα πέταξα όλα όχι μόνο ελλείψει χρόνου, αλλά με αφορμή αυτό το συνέδριο εμείς ως δημοσιογραφικός κλάδος και άνθρωποι των μέσων ενημέρωσης θα κάνουμε αύριο ένα σεμινάριο το οποίο μας έδωσε την εξής δυνατότητα.

Να συνεργαστούμε με πολλούς ανθρώπους και να δούμε πόσα πράγματα δε γνωρίζουμε. Θέλω λοιπόν όχι να σας πω τι ξέρω από τον κλάδο μου, που πιθανά να σας ήταν κι αυτό ωφέλιμο, αλλά να σας πω τι διαπιστώσαμε ότι δε γνωρίζουμε κι είναι πάρα πολύ απλό να μάθουμε.

Για παράδειγμα πόσοι από τον δημοσιογραφικό χώρο γνωρίζουν ότι όλη αυτή η ωραία τεχνολογία δίνει τη δυνατότητα σε πολλούς ανθρώπους πίσω από έναν υπολογιστή να διαβάσουν τις ειδήσεις που εμείς οι Δημοσιογράφοι γράφουμε; Δεν το ξέραμε φέτος θα πάρουμε μια ΄΄γεύση΄΄

Οι νέες τεχνολογίες και τα λογισμικά προγράμματα διασφαλίζου τη δυνατότητα πρόσβασης στην ψυχαγωγία και την ενημέρωση, από το σύνολο του πληθυσμού.

Είναι μια ωραία εποχή.

Μάλιστα το διαδίκτυο και οι ψηφιακές τεχνολογίες μας έχουν απελευθερώσει από το μεγαλύτερο πρόβλημα και επιχείρημα των παραδοσιακών μέσων…την έλλειψη χρόνου στην τηλεόραση και χώρου στα έντυπα.

Ελάχιστη ενημέρωση στην νοηματική, στα πρώτα της βήματα η ακουστική αφήγηση και σε ότι αφορά στην ενημέρωση που γίνεται σε πραγματικό χρόνο -και εδώ εννοώ γεγονότα σε εξέλιξη που τα μεταδίδει ο δημοσιογράφος από το σημείο που συμβαίνουν-καμία όχι πρόβλεψη ούτε σκέψη η μετάδοση να έχει καλύτερη περιγραφή των πληροφοριών.

Για πολλά χρόνια κάλυπτα ειδήσεις από τους τόπους των γεγονότων και συμπαρουσίαζα εκπομπές που έκαναν ζωντανές συνδέσεις. Όλα αυτά που σας λέω τότε δεν τα είχα σκεφτεί και εφαρμόσει.

Χρειάστηκε να κάνω παρέα με το μικρό μου γειτονόπουλο και ένα φίλο του που μου ζητούσαν να τους περιγράψω όσα δεν έβλεπαν στην οθόνη και ειδικά μια παιδική ταινία που μου είχε γίνει εφιάλτης.

Ήταν η Άριελ η μικρή γοργόνα

Σε μια σκηνή ένας παχουλός, αφράτος γάλλος μάγειρας κυνηγάει με μπαλταδάκι έναν φλύαρο κάβουρα, φυσικά παίζουν και άλλα θαλασσινά.

Άντε να περιγράψουμε τα σχήματα των θαλασσινών, ευτυχώς η μαμά του φίλου, μας έκανε πίτα. Πήραμε εκείνη την ημέρα όλοι μαζί ζυμάρι και φτιάχναμε αυτοσχέδια άσχημα θαλασσινά.


Στις επόμενες συναντήσεις είχαμε πλαστελίνη ενώ σε μια ψαροταβέρνα είχαμε φροντίσει να αγγίξουμε μερικά έστω και λαδωμένα προς έκπληξη των γειτονικών τραπεζιών και δική μας ψυχαγωγία για το σάστισμά τους.

Εκείνο το απόγευμα ήταν πολύ ωραίο.

Γυρίζω στον κάβουρα και τον επικαλούμαι για να καταλήξω ότι τα δύο πιτσιρίκια συνέβαλλαν ώστε όποτε περιέγραφα ρεπορτάζ να θυμάμαι ότι μπορεί να με παρακολουθούν όπως και πολλοί άνθρωποι οι οποίοι έχουν ανοιχτή την τηλεόραση αλλά κάνουν ταυτόχρονα κάτι άλλο στο σπίτι τους και απλώς ακούν, όπως και εγώ στην καθημερινότητά μου.Αυτές οι περιγραφές που σας… περιγράφω δεν άρεσαν καθόλου στους παρουσιαστές των ειδήσεων.

Έλεγα : «Πίσω μου είναι τυλιγμένος στις φλόγες ένας γέρικος Πλάτανος, τα ξερά του φύλλα»Άκουγα τον παρουσιαστή: « Ναι Νατάσα τον βλέπουμε, δεν έχουμε πολύ χρόνο, πες μας άνθρωποι κινδυνεύουν κλπ»

Εγώ είχα στο μυαλό μου τα πιτσιρίκια ο παρουσιαστής όχι αλλά και να τα είχε, ο τηλεοπτικός χρόνος δεν επέτρεπε πολλές κουβέντες αλλά και όχι νοηματική σε κάθε δελτίο ειδήσεων.

Εδώ είναι και το σημείο που με χαρά θα πω ότι την έλλειψη χρόνου οι νέες τεχνολογίες μας την λύνουν.

Με σκεπτικισμό θα επισημάνω ότι οι δημοσιογράφοι και όλοι οι πολίτες δεν βγήκαν από ειδικά αυγά

Φοιτήσαμε σε σχολεία όπου οι εκπαιδευτικοί δεν είχαν την υποχρέωση να μας βοηθήσουν να επικοινωνήσουμε σωστά, με τους συμμαθητές μας που μπορεί να είχαν μειωμένη όραση η ακοή.

Αντίθετα εκείνοι έπρεπε να εκπαιδευτούν για να επικοινωνήσουν μαζί μας έτσι οι περισσότερα είμαστε με έλλειμμα γνώσεων, στην πραγματικότητα.

Σπουδάζοντας στη συνέχεια, δημοσιογραφία, σενάριο και βασικές αρχές σκηνοθεσίας, πάλι δεν μου έμαθε κανείς για όλους τους τρόπους επικοινωνίας ώστε να απευθύνομαι στο σύνολο των θεατών.

Με αφορμή το σεμινάριο είχα τη χαρά να συνεργαστώ με τον Τάκη Αλεξανδράκη, τον Μάνο Κουάνη και τη Δώρα Φαρδέλα. Ανταλλάσαμε υλικό ηλεκτρονικά.



Με λίγες χρήσιμες πληροφορίες που μου έδωσαν και θα μοιραστώ μαζί σας άλλαξε όλη μου η στάση απέναντι στο πως θα χρησιμοποιώ το διαδύκτιο.

• Οι φίλοι μου έχουν αναγνώστες οθόνης που διαβάζουν αγγλικά και ελληνικά όχι τα γκρέκλις.

• Η ποιο συμβατή μορφή αποθήκευσης κειμένου είναι το Word.

• Εάν τους στείλω εικόνα το αναφέρω και περιγράφω το περιεχόμενο όσο καλύτερα μπορώ. Εάν θελήσουν κάτι συμπληρωματικά, με ενημερώνουν.

• Επισκέπτονται πολλά site αλλά αποφεύγουν εκείνα που είναι στολισμένα με πολλά γραφικά σαν τον μπουφέ της γιαγιάς με τις δαντέλες και εκτιμούν τα απλά site που έχουν φωτογραφίες με περιγραφικές λεζάντες.

• Η δομή, το πλήρες μήνυμα, και το προϊόν που πλασάρουν οι διαφημίσεις πέφτει στο κενό καθώς έτσι όπως είναι σχεδιασμένες είναι απροσπέλαστες για όποιον δεν είναι καρφωμένος μπροστά στην παραδοσιακή οθόνη.

• Για αυτές του διαδικτύου είναι θέμα πρόβλεψης στον σχεδιασμό, αλλά για αυτό θα ακούσετε πολλά από τους ομιλητές.

Τόσο απλά για αρχή…Αυτά που ήθελα να σας πως ήταν περισσότερα. Τα περιόρισα στις τρεις σελίδες όταν διάβασα τις περιλήψεις από τις εισηγήσεις των ομιλητών που θα ακολουθήσουν.

Θα ζητήσω από τους ομιλητές να πουν δυο κουβέντες για τον εαυτό τους, γιατί έχω βιογραφικά που φτάνουν τις τρεις χιλιάδες λέξεις. Είναι και αυτά στη διάθεσή σας, αλλά εκτιμώ ότι οι ίδιοι θα εξηγήσουν καλύτερα τις δράσεις και τις ιδιότητές τους

Ο λόγος στην κ. Κίτρα η κα Κίτρα

(Παραθέτω την ομιλία της καθώς μερικές ημέρες πριν από το συνέδριο της είχα στείλει υλικό από το σεμινάριο για δημοσιογράφους που έγινε μετά τη λήξη του συνεδρίου( Θα βρείτε όλο το υλικό στο Blog) και είχα ζητήσει να εκτιμήσει εάν έλειπαν πληροφορίες.)
Ε. ΚΙΤΡΑ: Καλησπέρα κι από μένα, θα σας εισάγω στο κομμάτι που λέγεται «πως το διαδίκτυο μπορεί πραγματικά να φιλοξενήσει», έχει τη δυνατότητα να φιλοξενήσει την επικοινωνία με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι κατανοητή από τον κάθε Internet user και πόσο μάλλον από τον Internet user με αναπηρία.

Θα κάνω λίγο μια ακραία τοποθέτηση παίρνοντας τη σκυτάλη από τη Νατάσα μιας και μιλήσαμε και αισθάνομαι λίγο πιο φιλικά, να πω ότι τη διαδικασία που περνάμε για να μεταφέρουμε πληροφορία σε έναν άνθρωπο που δεν καταλαβαίνει δεν μπορεί να κατανοήσει δεν μπορεί να δει ή δεν γνωρίζει δεν μπορεί να διαβάσει κάτι, τη βίωσα με τα δυο μου παιδιά όταν προσπαθούσα μη μπορώντας να διαβάσουν σαφώς το υποτιτλισμένο επειδή ήταν παιδική ταινία, να τους περιγράψω τα πράγματα που βίωναν μόνο με την εικόνα και τη μουσική.

Σε δυο ακραία παραδείγματα παιδικών ταινιών βίωσα μια ταινία που λέγεται «Spirit» που μιλάει για τη φιλία ενός αλόγου κι ενός Ινδιάνου που τα πάντα υποστηριζόταν μόνο μέσα από την εικόνα και τη μουσική, άρα τίποτε άλλο δεν χρειαζόταν και εδώ μιλάμε για μια σωστή μεταφορά και ολική πραγματικά των πάντων μέσα από μια σωστή συνεργασία Μέσων και από την άλλη πολύ πιο δύσκολες παιδικές ταινίες όπως είναι «Ψάχνοντας το Νέμο» αν θυμάμαι καλά που όλο το suspense ήταν στο λόγο και λιγότερο στην εικόνα.

Με αυτή την ακραία, τη λέω ακραία γιατί έχει να κάνει με παιδιά που απλά περνάνε από ένα στάδιο μη γνώσης σε ένα πιο γνωστικό επίπεδο, θέλω να πω ότι όταν συνδυάζεις σωστά τα πράγματα που είναι και τεχνολογικά δομημένα έχεις το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Συνεχίζοντας την προηγούμενη συνεδρία που ήταν για τη διαφήμιση που όμως η διαφήμιση με την έννοια τα μοντέλα, αν μπορεί να μπει ένα παρόμοιο μοντέλο άτομο με αναπηρία στη διαδικασία της διαφήμισης, εγώ θα πω ότι ανεξάρτητα του μηνύματος, η προσπάθεια είναι να κάνουμε την υποδομή τέτοια, ώστε να μπορεί να μεταφέρει το μήνυμα αυτό.

Είναι γνωστό πως το Internet είναι το πιο δημοκρατικό Μέσο για όλους, είτε είμαστε χρήστες όπως όλοι μας εδώ, είτε είμαστε χρήστες με ειδικά ενδιαφέροντα, είτε χρήστες με αναπηρία. Αυτό ισχύει διότι δεν υπάρχει καμία δυσκολία στο να έχεις πρόσβαση σε μια πληροφορία στη γνώση στην ενημέρωση στη διασκέδαση, αν υπάρχει η δυνατότητα να το πάρεις αυτό.

Εκφράζοντας και μάλιστα εγώ τοποθετημένη σε μια εταιρεία για να μπορέσω να σας πω και ποια είμαι τέλος πάντων, έχω ένα εμπορικό ρόλο που λέγεται ότι ηγούμαι μιας εταιρείας η οποία αυτό που κάνει είναι να διαφημίζει προϊόντα στο Internet, άρα έχω την εμπορική μου διάσταση και από την άλλη εκπροσωπώ ένα φορέα το ΙΑΒ Ηellas που είναι Interactive Advertising Bureau που είναι ο φορέας εκείνος που για τα ελληνικά δεδομένα αλλά είναι και κομμάτι διεθνούς φορέα, έχει αντικείμενο την ανάπτυξη, την προώθηση και την προαγωγή του Internet ως το βασικότερο μέσο διαφήμισης.

Το ΙΑΒ όχι στην Ελλάδα αλλά διεθνώς σε συνέχεια των προσπαθειών που έχουν γίνει για τη δυνατότητα πρόσβασης της πληροφορίας και της διαφήμισης όμως μέσα από το Internet, έχει παράξει έχει δημιουργήσει ένα top ten list μικρών κανόνων, τους οποίους όποιος τους χρησιμοποιήσει και τους προσαρμόσει, μπορεί πραγματικά να μεταφέρει τη διαφημιστική πληροφορία στον τελικό αποδέκτη.

Αυτό σαφώς έρχεται στη συνέχεια των κανόνων που έχει δημιουργήσει το www.C για το πώς πρέπει να στήνονται οι δικτυακές σελίδες για να μπορούν να μεταφέρουν όλες τις πληροφορίες σε αυτόν που διαβάζει μια σελίδα μέσω ενός αναγνώστη. Και το λέω αυτό διότι είναι άλλο πράγμα να διαβάζεις μια επικεφαλίδα, άλλο πράγμα να διαβάζεις το περιεχόμενο, άλλο πράγμα να περιγράφεις μια εικόνα και άλλο πράγμα να μεταφέρεις ένα διαφημιστικό μήνυμα.

Το πρώτο βασικό θέμα όταν έχεις να μιλήσεις για διαφημιστικό και προωθητικό περιεχόμενο είναι να είναι σαφής ο διαχωρισμός ότι το x κομμάτι είναι content άρα περιεχόμενο του site το οποίο κάποιος επισκέπτεται και το ψ κομμάτι είναι διαφήμιση. Αυτό είναι ένα πολύ ξεκάθαρο από το πρώτο – πρώτο σερφάρισμα και τη διαδικασία τοποθέτησης μιας διαφημιστικής καμπάνιας σε ένα site. Το δεύτερο είναι ότι πρέπει να υπάρχει επεξηγηματικό κείμενο εκεί όπου η διαφήμιση είναι στημένη πάνω κυρίως σε εικόνα και ήχο. Πρέπει να υπάρχει επεξηγηματικό κείμενο που ορίζει τι λέει ακριβώς η διαφήμιση.

Το τρίτο είναι ότι δεν πρέπει να αλλάζει η οθόνη από το πώς είναι στημένη στην πρώτη ανάγνωσή της χωρίς να υπάρχει request από τον χρήστη και ο λόγος είναι ότι αν πριν σε εκείνο το σημείο υπήρχε μια διαφήμιση την οποία του επεξηγεί κάτι και αυτό αλλάξει, δεν έχει την εικόνα, άρα η ροή διακόπτεται και από το πρώτο κομμάτι που άρχισε να καταλαβαίνει, πηγαίνει σε ένα δεύτερο που δεν έχουν όμως καμία συνέχεια μεταξύ τους.

Το επόμενο θέμα είναι ότι δεν πρέπει η επικοινωνία να inclusive δεν πρέπει δηλαδή η επικοινωνία μόνη της η καμπάνια να αναπτύσσεται να κάνει διάφορα πράγματα, διότι είναι κατ' αρχήν ενοχλητική για τον όποιο Internet user πόσο μάλλον για τον Internet user που δεν βλέπει που έχει το close batten να πάει το κλείσει και να συνεχίσει τη διαδικασία ανάγνωσης της σελίδας που βρίσκεται χωρίς να έχει άλλα προβλήματα.

Επίσης θα πρέπει μια καμπάνια να μην έχει πολύ γρήγορες εναλλαγές εικόνων, διότι αυτές δεν είναι κατανοητές και θα πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα να μπορεί κάποιος να παγώνει την οθόνη. Εδώ βέβαια βοηθά η εκ γενετής δυνατότητα του Internet που είναι ότι ένα διαφημιστικό μήνυμα μπορεί να επαναλαμβάνεται όσες φορές το επιθυμεί ο Internet user, μέχρι να φτάσει στο επιθυμητό βαθμό κατανόησης, καλό όμως θα ήταν γενικότερα η επικοινωνία που απευθύνεται σε χρήστες με αναπηρία, να μπορεί να έχει μια αργότερη κίνηση και δυνατότητα παγώματος της εικόνας.

Επίσης καμπάνιες που βασίζονται σε ειδικά αναβαθμισμένα λογικά, τα λέω έτσι δεν είναι τόσο αναβαθμισμένα για το μέσο χρήστη αλλά σε κάποιες περιπτώσεις δυσκολεύουν, θα πρέπει να έχουν κάποιο back up δηλαδή όταν ένα campaign απαιτεί δύσκολα animations και πρέπει να κατεβάσει κάποια version του flash, θα πρέπει να μπορεί να έχει κι ένα back up σε μια πιο συμβατή και πιο απλή μεταφορά της διαφήμισης πάνω στο Internet.

Η text based καμπάνιες άρα καμπάνιες που δεν βασίζονται τόσο στην εικόνα αλλά κυρίως στο κείμενο και στην ευρηματικότητά του, θα πρέπει να μπορούν να γίνονται resized όσον αφορά το μέγεθος των γραμμάτων στα κείμενα που υποστηρίζουν την καμπάνια.

Θα πρέπει όπως είναι φυσικό να υπάρχει σαφές contrast μεταξύ background και foreground, ξεκάθαρη γλώσσα, ωραίος ευρηματικός λόγος αλλά θα πρέπει κάποια πράγματα να τα λέμε και απλά να είναι κατανοητά και βέβαια κλείνοντας αυτό το μικρό δεκάλογο, να είναι σαφής και ξεκάθαρη η θέση του target link, δηλαδή εκεί που όταν κάνω κλικ πάνω στην καμπάνια, να με οδηγήσει στο site το διαφημιζόμενο.

Αυτά τα μικρά και απλά πράγματα πρέπει να σας πω ότι δυστυχώς στην ελληνική πραγματικότητα δεν ικανοποιούνται ούτε κατ’ ελάχιστο, είμαστε σε μηδενικό βαθμό. Αυτό και δεν αφορά μόνο καμπάνιες πολυεθνικών εταιρειών και ιδιωτικών συμφερόντων, ακόμη και καμπάνιες δημοσίου δεν έχουν καμία τέτοια υποδομή, οπότε επιτρέψτε μου να σας πω ούτε καν ο διαχωρισμός περιεχόμενο και advertisement που σε όλα τα site του εξωτερικού τα περισσότερα τουλάχιστον τα μεγάλα, αυτό είναι ξεκάθαρο.

Τι σημαίνει ότι στη σήμερον ημέρα και θα είμαι σύντομη όταν το ίδιο το περιεχόμενο των ελληνικών ιστοσελίδων δεν στήνεται με τέτοια δυνατότητα ώστε να μπορεί να είναι προσβάσιμο από χρήστες με αναπηρία, ούτε και η διαφήμιση αναλογικά καταλήγει τελικά αυτό το περιεχόμενο να είναι άνευ ενδιαφέροντος και άνευ χρηστικότητας.

Που σημαίνει ότι σήμερα με αφορμή το Συνέδριο αυτό που για εμένα πρέπει να πω και συζητώντας και με την κα Μποζίνη αποτέλεσε έναυσμα σκέψης και προβληματισμού, τι πρέπει να κάνει το ΙΑΒ για την κατεύθυνση αυτή, άρα να ενημερώσει, εκπαιδεύσει και να προτρέψει τα μέλη του και τα sites και οι διαφημιζόμενοι να αρχίσουν να κάνουν βήματα για την παροχή αυτής της πλειοψηφίας στη μορφή που είναι δυνατή και αποδεκτή.

Είδαμε ότι σήμερα το 2009 που το 48% των ανθρώπων είναι Internet users, δεν έχουμε κάνει ούτε baby steps για να μπορούμε αυτά τα στοιχεία αυτή η πληροφορία να είναι προσβάσιμη από Online user με αναπηρία. Αυτά τα λίγα από εμένα και σας ευχαριστώ πολύ.



ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ (Νατάσα Μποζίνη): Ευχαριστούμε την κα Κίτρα και θα σας αποκαλύψω και ένα μικρό μας μυστικό χωρίς να έχω προλάβει να την ρωτήσω.


Πριν από μερικές ημέρες συζητούσαμε στην ομάδα του Εργαστηρίου , για το πώς μια διαφήμιση είναι ακατανόητη και δεν πετυχαίνει τη μετάδοση του μηνύματος στους μη βλέποντες, μη ακούοντες ή σε όσους είναι μακριά από την οθόνη.


Έστειλα στην κα Κίτρα δυο πολύ γνωστές διαφημίσεις μόνο με ήχο, το για να αναρωτηθούμε στη συνέχεια: Πόσους εν δυνάμει καταναλωτές χάνει ο διαφημιζόμενος; Οι ίδιες διαφημίσεις μόνο με εικόνα πάλι είχαν αδυναμίες.


Η κ. Κίτρα μέσω αυτών των 30 μόνο δευτερολέπτων διαπίστωσε και άλλα πολλά..


Ε. ΚΙΤΡΑ: Θα μου επιτρέψετε γιατί δεν είναι τόσο συμβατό στο λόγο. Ξέρω και τα δυο σποτάκια γιατί τα έχω δει πολλές φορές τα ξαναείδα με άλλο σκεπτικό Στο ένα εκ των δυο που αφορά την Aegean , είχε την έκφραση «να ρε».


Επιτρέψτε μου να σας πω το «να ρε» έχει δυο κινήσεις η μία είναι ευθεία και μία είναι κάθετη προς τα κάτω. Όποιος δεν έχει δει το τηλεοπτικό σποτ, δεν μπορεί να καταλάβει ποια από τις δύο έχει το σποτ, άρα δεν μπορούσε να καταλάβει και το χιούμορ του σποτ. Δεν συζητώ ότι χάνονταν πάρα πολλές άλλες πληροφορίες από το που γινόταν αυτό, αν ήταν στην Αγγλία, ποιοι συνομιλούσαν, ποια ήταν η προσφορά κλπ.


Έλειπαν πάρα πολλά πράγματα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.