ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ-ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ--ΑΓΓΕΛΙΟΣΗΜΟ

ΕΝΑΣ ΜΙΚΡΟΣ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ

Στην εξαιρετική χώρα που ζούμε πολλές φορές χρεάζεται να ασχολούμαστε με το αυτονόητο.

Ίσως είναι αντικείμενο ψυχαναλυτικής μελέτης γιατί σε αυτόν τον τόπο προσπαθούμε να ανακαλύψουμε και να συνθέσουμε (αποφεύγω το μαγειρέψουμε) διατάξεις και νομοθεσίες για ζητήματα που έχουν λυθεί νωρίτερα και με αρκετή επιτυχία σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες.

Οι απλές προσαρμογές στα τοπικά δεδομένα αντί να εφαρμοστούν,μετατρέπονται σε μαραθώνιες επίσημες διαβουλεύσεις και ανεπίσημες πιέσεις.

Ο κατάλογος των παραδειγμάτων μεγάλος.
Το θέμα όμως αυτής της σελίδας είναι οι ρυθμίσεις για την λειτουργία των ΜΜΕ και η ασφάλιση των δημοσιογράφων στο περιβάλλον του διδικτύου.΄

Από το 2004 που πρωτοεκλέχτηκα στο Δ.Σ της ΠΟΕΣΥ μέχρι και το 2011 πρότεινα τη σύσταση επιτροπής Νέων Μέσων και Τεχνολογίας και ως μέλος της έγραψα και είπα χιλιάδες λέξεις και προτάσεις για το πως θα ασφαλίζονται-χωρίς εξαιρέσεις- οι δημοσιογράφοι, ποιές είναι οι νέες μορφές διαφήμισης, τα νέα επιχειρηματικά μοντέλα, τα Νέα Μέσα, και πολλά άλλα.

Η δια βίου επιμόρφωση στις νέες τεχνολογίες και τη δημποσιογραφία χωρίς διακρίσεις, άρχισε να παίρνει μορφή με πιλοτικά σεμινάρια όπου συμμετείχαν δεκάδες συνάδελφοι από όλη την Ελλάδα.
Χρήσιμες προτάσεις και συμπεράσματα προέκυψαν στην Ημερίδα για τα Δελτία Παροχής και τα Νέα Μέσα.  (ακολουθούν αποσπάσματα)

Η Επιτροπή της Ομοσπονδίας συγκέντρωσε στοιχεία σε ένα πόρισμα προς συζήτηση απο τον κλάδο που αναρτήθηκε και στη δημόσια διαβούλευση του Υπουργείου μπορείτε να το βρείτε στον σύνδεσμο:

http://www.opengov.gr/ypes/?c=15277

Στην ίδια διαβούλευση και ανεξάρτητα από την επιτροπή κατέθεσα την παρακάτω ανάρτηση:

Υπουργείο Εσωτερικών, Αποκέντρωσης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης

Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων


http://www.opengov.gr/ypes/?c=15281



Σχόλιο του χρήστη 'Νατάσα Μποζίνη'

15 Νοεμβρίου 2010, 15:35

Μόνιμος Σύνδεσμος


«Η ανάρτηση που ακολουθεί είναι περισσότερο ΄΄ανθρωποκεντρική΄΄ και επικεντρωμένη στις σχέσεις εργασίας των επαγγελματιών δημοσιογράφων με τις επιχειρήσεις που παράγουν και μεταδίδουν ενημερωτική ύλη, για τα Νέα Μέσα και στα Νέα Μέσα.

 Ίσως λίγοι έλληνες πολίτες γνωρίζουν -πραγματικά- πόσο περίπλοκη και δαιδαλώδης, είναι για έναν δημοσιογράφο η ασφαλιστική κάλυψη από την αρχή που ξεκινάει να εργαστεί μέχρι την συνταξιοδότησή του.

 Νόμοι και διατάξεις αντιφατικές μεταξύ τους, ταλαιπωρούν καθημερινά χιλιάδες συναδέλφους που γυρίζουν από ταμείο σε ταμείο για να συλλέξουν τις διάσπαρτες εισφορές-με τις ανάλογες απώλειες- Με αφορμή τα Νέα Μέσα ίσως ακολουθήσουν και πρέπει να ακολουθήσουν οι αντίστοιχες ρυθμίσεις ώστε να πάψει αυτός ο κλάδος να είναι ΄΄ Νομάδας΄΄ του ασφαλιστικού.

 Σε μια από τις πρόσφατες συνεδριάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου της Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Συντακτών κατέθεσα στους συναδέλφους την παρακάτω προσέγγιση που προέκυψε από την συμμετοχή μου στην Επιτροπή Νέων Τεχνολογιών και Μέσων της ΠΟΕΣΥ από το 2004 και την θέτω στη διάθεσή σας

18-10-2010 Νατάσα Μποζίνη Προς το Δ.Σ της ΠΟΕΣΥ

Αγαπητοί συνάδελφοι με αφορμή τη συζήτηση στο Δ.Σ της ΠΟΕΣΥ για τα Νέα Μέσα, το πώς αυτά λειτουργούν, ποια είναι η δυναμική τους και πως πρέπει ο κλάδος να ρυθμίσει ζητήματα όπως η ασφάλιση των δημοσιογράφων και η είσπραξη Αγγελιοσήμου, κατέληξα στην ανάγκη να σας παραθέσω μερικές πληροφορίες και εμβόλιμα απόσπασμα της έρευνας, που έχει προηγηθεί και παρουσιαστεί στην Ημερίδα, που διοργανώσαμε, ως Ομοσπονδία, για το θέμα.

Το νέο περιβάλλον Με απλούς όρους και για την ανάγκη της συζήτησης, ας προσδιορίσουμε το Internet όχι σαν μέσο αλλά σαν ένα περιβάλλον που αναπτύσσονται όλες οι δραστηριότητες -από εμπορίου μέχρι ψυχαγωγίας και ενημέρωσης-. Σε αυτό το περιβάλλον ο κλάδος μας έχει την δική του ουσιώδη θέση με τάση να γίνει κυρίαρχη αφού: Κλασικές και νεοσύστατες επιχειρήσεις τύπου έχουν δημιουργήσει ηλεκτρονικές ΄΄εκδοχές΄΄ (χωρίς να έχουν γίνει ακόμη οι ρυθμίσεις)

• Οι κλασικές είναι γνωστές με όλα τους τα πρόσφατα προβλήματα.

• Οι νεοσύστατες βιώνουν ένα παράδεισο καθώς ξεφεύγουν από κάθε υποχρέωση καταβολής ασφαλιστικών εισφορών στο ΕΤΑΠ ΜΜΕ αλλά και τήρηση συμβάσεων.

• Μάλιστα πολλές κλασικές αναθέτουν στις νεοσύστατες να παράγουν το έργο ώστε να ξεφεύγουν και αυτές. Θύματα της αρρύθμιστης κατάστασης είναι οι δημοσιογράφοι που και εδώ συνεχίζουν να είναι νομάδες του ασφαλιστικού.

(Παραθέτω ένα απόσπασμα από τα πρακτικά της ημερίδας που διοργανώσαμε πέρσι με θέμα Τα Νέα Μέσα και είχα ως εισαγωγή τον ασφαλιστικό πολυκερματισμό που δεν πρέπει να συνεχιστεί με τις επικείμενες ρυθμίσεις στο διαδίκτυο)

 (Απόσπασμα πρακτικού 10-12-2009)

«Κάποτε τα νέα τα έλεγε τελάλης, στη συνέχεια η οικογένεια συγκεντρωνόταν γύρω από το ραδιόφωνο με κουμπιά από βακελίτη.
Σήμερα στο κινητό ακούτε ελληνικούς σταθμούς. Δεκάδες άλλοι λειτουργούν στο διαδίκτυο.
Σύντομα το αυτοκίνητό σας θα διαθέτει δορυφορικό ραδιόφωνο.

Δεν ξέρω το συνδικαλιστικό και ασφαλιστικό καθεστώς των τελάληδων.

 Σε ότι αφορά όμως στους δημοσιογράφους εκτιμώ ότι εάν παράγουν δημοσιογραφικό έργο και είναι αυτό το επάγγελμά τους πρέπει να ασφαλίζονται στον φορέα που καλύπτει τον συγκεκριμένο κλάδο Την τελευταία εικοσαετία, κατά τη διάρκεια της οποίας σημειώθηκαν και οι περισσότερες αλλαγές έχουμε φαινόμενα όπως:
 • Δημοσιογράφοι ξεκινούν ως μισθωτοί σε εφημερίδα έχουν ΤΣΠΕΑΘ αλλά όχι ΕΔΟΕΑΠ, μέχρι να γίνουν μέλη της Ένωσης.

• Εάν γίνουν αποκτούν και ΕΔΟΕΑΠ. Εάν φύγουν από την εφημερίδα και βρούνε δουλειά σε περιοδικό τύπο αντί για ΤΣΠΕΑΘ έχουν ΤΑΙΣΥΤ .

 • Εάν τώρα κλείσει το περιοδικό και εργαστούν σε Web ραδιόφωνο, τηλεόραση ή επιχείρηση που παράγει ενημερωτικά προγράμματα ή έντυπα –και δεν έχει παραδοσιακό μέσο ή είναι θυγατρική παραδοσιακού μέσου-θα ασφαλιστούν ως υπάλληλοι γραφείου ή κάτι άλλο στο ΙΚΑ, που δεν καλύπτει δημοσιογράφους.

 • Έχουν όμως επιλογή εάν δεν θέλουν να απολέσουν τον τίτλο της επαγγελματικής τους ιδιότητας χάριν του ΙΚΑ

• Μπορούν να αυτασφαλιστούν στο ταμείο εμπόρων και ελεύθερων επαγγελματιών.

• Εκεί που ασφαλίζεσαι όταν έχεις εταιρεία απεντόμωσης ή είσαι εργολάβος καθαριότητας, πουλάς ελαστικά και εισάγεις στυλό διαρκείας για να υπογράφουν οι πολιτικοί ασφαλιστικές διατάξεις που επιτρέπουν την ύπαρξη αυτής της φυλής ασφαλισμένων που σας περιέγραψα.

 Έδωσα και όνομα στη φυλή Είναι οι ασφαλισμένοι τρανσφόρμερς ή κάτι σαν χόβερκραφτ ή εάν επιθυμείτε οι ασφαλισμένοι-νομάδες.
Όλα τα προηγούμενα συνοδεύονται από ένα ελληνικό βουνό προβλημάτων και προστίμων που πάντα προκύπτουν από θολές και ευκαιριακές ρυθμίσεις τις οποίες διαχειρίζονται στην συνέχεια οι δημόσιες υπηρεσίες.

 Οι νομάδες που λέγαμε πάντα επιζητούν την μισθωτή εργασία που θα τους επιτρέψει να επιστρέψουν στον κύριο φορέα ασφάλισης του κλάδου. Είναι ο ίδιος που έχει κλάδο για ιδιοκτήτες εφημερίδων που έτυχαν και κάποιων πρόσφατων καλών ρυθμίσεων για την διαδοχική τους ασφάλιση.

Το ερώτημα που προκύπτει και συνδέεται με τις επικείμενες ρυθμίσεις στα διαδικτυακά μέσα είναι: Γιατί η ασφάλιση στο ταμείο των δημοσιογράφων κρίνεται από την πιστοποίηση του εργοδότη και όχι του δημοσιογράφου και της εργασίας του που δημοσιοποιείται, όπως συμβαίνει σε πολλές χώρες της Ε.Ε;

Επίσης πως πιστοποιείτε ο εργοδότης; μόνο με την έναρξη στην εφορία και τη λειτουργία του μέσου; Στοιχείο πιστοποίησης δεν είναι η συνέπεια στην καταβολή εισφορών;

Τι πρέπει να κάνει ο δημοσιογράφος το 2010 να ζητά το καταστατικό της εταιρείας που τον προσλαμβάνει για να δει ότι της επιτρέπεται να τον ασφαλίζει ως δημοσιογράφο;

Η δική του προϋπηρεσία, η υπογραφή, αξιοπιστία και τα επαγγελματικά του δικαιώματα δεν αποτελούν κριτήριο ώστε να πληρώνεται σύμφωνα με τις συμβάσεις και να επιβάλλεται στον εργοδότη, η καταβολή ασφαλιστικών εισφορών στο ταμείο το οποίο ανήκει ο ασφαλισμένος, εφόσον δημοσιογραφική ύλη παράγει για ενημερωτικό μέσο (όποιας μορφής;)

 Απορία εάν αύριο ζητούσε η πολιτεία ασφαλιστική ενημερότητα από όλους όσους έχουν παραδοσιακά ΜΜΕ ώστε εάν είναι εντάξει να έχουν δικαίωμα σε ισολογισμούς του δημοσίου και κρατική διαφήμιση δεν θα είχε πολύ ενδιαφέρον;

Χάριν της μυθοπλασίας κάνω ένα ακόμη βήμα.

Σκεφτείτε στο πλαίσιο της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης να δημοσίευε αυτά τα στοιχεία ώστε να γνωρίζουν οι πολίτες, που πηγαίνουν τα δικά τους χρήματα . Διευκρινίζω ότι δε θεωρώ τους εργοδότες δαίμονες, εχθρούς ή κάτι άλλο που πρέπει να εξαλειφθεί.

Αντίθετα επιθυμώ ισχυρές, υγιείς- οικονομικά- επιχειρήσεις Μέσων Ενημέρωσης ικανές να απορροφήσουν μεγάλο αριθμό πλήρως ασφαλισμένων εργαζομένων και να αποκαταστήσουν την αξιοπιστία της ενημέρωσης.

Και εδώ είναι που εμφανίζεται πάλι η εικόνα της εξπρεσιονιστικής ελληνικής πραγματικότητας, στο επιχειρώ:

Ασταθές φορολογικό περιβάλλον.
Νομοθετήματα one stand, αλληλεξαρτήσεις εξουσιών, ραδιοτηλεοπτικά μέσα με μόνιμα …προσωρινές άδειες και καμία συνέχεια κράτους ποτέ.

 Είναι δείγμα πολιτικού πολιτισμού για μια χώρα να διαθέτει έγκυρα, αξιόπιστα και υγιή μέσα ενημέρωσης, νέα και παλιά όπου θα εργάζονται με αξιοπρέπεια και συνέπεια οι δημοσιογράφοι.

 Είναι θέμα πολιτικής βούλησης η κάθε νομοθετική ρύθμιση να γίνεται με αφετηρία την εξυγίανση και ανάπτυξη του χώρου των ΜΜΕ και όχι την εξυπηρέτηση συγκυριακών αναγκών, οποιασδήποτε πλευράς και μέσω φωτογραφικών διατάξεων.

Η ανάγνωση της ανάρτησης θα κρατούσε εβδομάδες εάν παραθέταμε τις εκατοντάδες ΄΄ρυθμισούλες΄΄ από την εποχή του Μεταξά μέχρι σήμερα και αφορούν τον τύπο.

Ανήκοντας σε μια γενιά που έχει διανύσει τον μισό της επαγγελματικό βίο και ανησυχεί για τον υπόλοιπο μισό και τις ΄΄μαύρες τρύπες΄΄, που έχουν προκαλέσει η πρόχειρες κατά καιρούς ρυθμίσεις, αλλά και η μετατροπή της ενημέρωσης σε αναπαραγωγή κατευθυνόμενων πληροφοριών, εκτιμώ ότι μεταφέρω την αγωνία όσων ασκούν, αξιοπρεπώς, αυτό το επάγγελμα και επιθυμούν να το συνεχίσουν:

 Ασφαλισμένοι και …αξιοπρεπώς.



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Απόσπασμα τοποθέτησης στην  Hμερίδα της ΠΟΕΣΥ με θέμα « Δελτία Παροχής Υπηρεσιών – Ελαστικές σχέσεις εργασίας – Διαδικτυακά ΜΜΕ» Δ(Πέμπτη 10/12/2009).


Νατάσα Μποζίνη


Μέλος Δ.Σ και επιτροπής Νέων Μέσων και Τεχνολογιών της ΠΟΕΣΥ


«Οι νέες τεχνολογίες δεν θα ανατρέψουν τα δεδομένα - το έχουν ήδη κάνει.

Καθημερινά παρουσιάζονται καινοτόμα προϊόντα, τα οποία διαμορφώνουν το προφίλ του νέου καταναλωτή.

Ασφαλώς ένα μεγάλο πεδίο ανάπτυξης αυτής της τεχνολογίας είναι και τα ΜΜΕ.

Η σχέση τηλεθεατή, αναγνώστη, ακροατή, με το Μέσο Ενημέρωσης και την δημοσιογραφική ύλη έχει μεταλλαχθεί από παθητική και γραμμική, σε διαδραστική και διαρκή.

Ας δούμε με ποιο τρόπο και που παρουσιάζεται η εργασία μας.:

Ο χρήστης έχει πρόσβαση σε όλα τα ΜΜΕ και ψυχαγωγίας, όλο το 24ωρο όπου και εάν βρίσκεται και με δυνατότητα να παρεμβαίνει, σχολιάζοντας και διαμορφώνοντας ενεργά το περιεχόμενο.

Οι νέες τηλεοράσεις ενσωματώνουν στοιχειώδεις υπολογιστές που έχουν δυνατότητα πλήρους πρόσβασης στο διαδίκτυο, για ειδήσεις, ipTV κ.λπ. Αντίστοιχα, δημιουργείται λογισμικό που επιτρέπει την πρόσβαση σε τηλεοπτικά προγράμματα μέσω διαδικτύου, από κάθε είδους υπολογιστές.


Στον υπολογιστή σας μπορείτε να δείτε ελληνικά διαδυκτιακά κανάλια στα οποία μάλιστα καταχωρούν διαφημίσεις μεγάλες εταιρείες.

Στην Αγγλία η διαδικτυακή διαφήμιση ξεπέρασε φέτος το 1,5 δις. λίρες και στη Γερμανία το 1 δισ. ευρώ. Τα στοιχεία για την Ελλάδα δείχνουν αύξηση άνω του +36% κατ’ έτος, τα δύο τελευταία χρόνια.

Η δυνατότητα να επιλέγει ο θεατής τον χρόνο που θα δει την εκπομπή που τον ενδιαφέρει και η αυτόματη καταγραφή της θέασης είναι ιδιαίτερα ελκυστικό κίνητρο.

H Thomson Reuters επενδύει σε παραγωγές ειδήσεων και ντοκιμαντέρ, στα δικά της στούντιο σε όλο τον κόσμο, προωθώντας αυτό το υλικό για πώληση σε Μέσα Ενημέρωσης ή απευθείας σε ιδιώτες (videocast, podcast κ.λπ.)

Με μια ετήσια συνδρομή έχουμε επίσης τη δυνατότητα εγγραφής σε μια ποικιλία τηλεοπτικών σταθμών από ολόκληρο τον κόσμο.

Ο αναγνώστης ήδη μπορεί να εγγραφεί σε ηλεκτρονικά μέσα τα οποία του δίνουν τη δυνατότητα να τυπώσει μόνο τα άρθρα που τον ενδιαφέρουν.

Μεγάλοι εκδοτικοί οίκοι του κόσμου ετοιμάζουν ψηφιακά περίπτερα. Βλέπεις- διαλέγεις- διαβάζεις.
Το ψηφιακό περιοδικό όπου μέσω μιας οθόνης αφής ο χρήστης μπορεί να διαβάσει ή να δει το βίντεο που συνοδεύει το κείμενο, ήδη δειγματίζεται.

Οι εταιρείες τηλεφωνίας το γνωρίζεται ότι παρέχουν πακέτα ψυχαγωγίας και ενημέρωσης. Δεν τα παράγουν οι ίδιες τα μισθώνουν, τα μετατρέπουν ή αναθέτουν σε εξειδικευμένες εταιρείες να τα δημιουργήσουν με τη συμβολή και δημοσιογράφων στα θέματα ενημερωτικού χαρακτήρα

Το 2008 στη Δυτ. Ευρώπη (περιλαμβάνεται και η Ελλάδα) καταγράφηκε αύξηση συνδρομητών συνδρομητικής τηλεόρασης κατά 13% (συνολικά 62 εκατ. τηλεθεατές). Το ποσοστό αύξησης ενδιαφέροντος για ipTV ήταν 49% το 2008.

Εάν λοιπόν τα Portals είναι το πρώτο νέο μέσο που κατανοήσαμε όσα ακολούθησαν και ακολουθούν πιστοποιούν την άποψη ότι η δημοσιογραφική εργασία χρειάζεται και παρέχεται ήδη στην Iptv την web-tv και σε πλατφόρμες ενημερωτικών πολυμέσων.

Στην Ελλάδα οι Ενώσεις των δημοσιογράφων έχουν ήδη προβληματιστεί και σκιαγραφήσει το θέμα και τη σχέση των Νέων με τα Κλασσικά Μέσα που επίσης μεταλλάσσονται και αναβαθμίζονται τεχνολογικά.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι δημοσιογράφοι των Νέων Μέσων πρέπει να απασχολούνται με τους όρους που ισχύουν και στα Μέσα που προΰπαρχαν.

Εξάλλου η διαδικτυακή δημοσιογραφία πλέον μπορεί να διεκδικήσει ακόμη και βραβείο Pulitzer ή το Ευρωπαϊκό Βραβείο Νέου Δημοσιογράφου για το 2010.

Ενοποιημένο «super desk» ειδήσεων:
 Με αφορμή την κρίση και στα ΜΜΕ, μεγάλοι ξένοι όμιλοι προχωρούν στην ενοποίηση των τμημάτων ρεπορτάζ, δημιουργώντας περιεχόμενο και ειδήσεις για το σύνολο των μέσων ενημέρωσης που ελέγχουν

Πρόσβαση για ΑμΕΑ: Οι νέες τεχνολογίες δίνουν και πολλές άλλες δυνατότητες. Χιλιάδες άτομα με αναπηρία χρησιμοποιούν το διαδύκτιο για να ενημερωθούν.

Πολλές ελληνικές εφημερίδες είναι προσβάσιμες να αναγνωστούν από άτομα με προβλήματα όρασης και πολλά άλλα.

Η ΠΟΕΣΥ έχει ήδη διερευνήσει τα σχετικά ζητήματα και πριν από μερικούς μήνες σχεδίασε και συμμετείχε στη διοργάνωση του πρώτου πιλοτικού σεμιναρίου για την εξοικείωση των δημοσιογράφων, με αυτές τις νέες δυνατότητες. Μάλιστα σύντομα θα είναι η πρώτη Ομοσπονδία που ένα αστικό τηλεφώνα ο κάθε χρήστης θα μπορεί να ακούει τα νέα της Ιστοσελίδας της.

Λίγες ακόμη πληροφορίες

e-reader και e-paper: Νέες φορητές συσκευές που μοιάζουν με ψηφιακά βιβλία μπορεί να αντικαταστήσουν σύντομα το διάβασμα της χάρτινης εφημερίδας. Έχουν ενσωματωμένες δυνατότητες χρέωσης του υλικού που «διαβάζουν».

Πιστοποίηση αναγνωσιμότητας: Οι πρώτες υπηρεσίες πιστοποίησης αναγνωσιμότητας στο διαδίκτυο ξεκίνησαν και στην Ελλάδα

Social Media και ενημέρωση: Τα κοινωνικά δίκτυα διεκδικούν αυξημένο ρόλο και στην ενημέρωση. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε πρόσφατα σημαντικά γεγονότα η ενημέρωση διαδόθηκε πρώτα μέσα από αυτά.

Τα νέα είναι εδώ και θα μείνουν, ο αριθμός εργαζομένων σε αυτά διαρκώς αυξάνεται και είναι θέμα πολιτικού και συνδικαλιστικού πολιτισμού να ρυθμιστούν με κάθε λεπτομέρεια η διατάξεις που θα επιτρέπουν εύρυθμη λειτουργία με υποχρεώσεις και δικαιώματα εργαζομένων και επιχειρηματιών χωρίς διαφυγόντα κέρδη για το κράτος και διαφεύγουσες ασφαλιστικές εισφορές στα δημοσιογραφικά ταμεία.»


Η ενημέρωση των συναδέλφων προτείνω να συνεχιστεί με παρουσιάσεις των πορισμάτων και προτάσεων σε αντίστοιχες ημερίδες της ΠΟΕΣΥ στις έδρες των περιφερειακών Ενώσεων.

Τα πρακτικά να αναρτηθούν προς ενημέρωση του κλάδου και να αποκτήσει η Ομοσπονδία των τεχνικό εξοπλισμό που θα επιτρέπει στους δημοσιογράφους από ολόκληρη τη χώρα να συνδέονται με το διαδυκτιακό τόπο της ΠΟΕΣΥ και να μπορούν να παρακολουθούν αντίστοιχες εκδηλώσεις, σε πραγματικό χρόνο.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ΑΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΟ ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ ΤΗΣ ΠΟΕΣΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ

Στην ημερίδα παρουσιάστηκαν στοιχεία και προτάσεις για φλέγοντα θέματα που απασχολούν τον κλάδο όπως η δημοσιογραφική δουλειά με ψευδεπίγραφες εργασιακές σχέσεις έργου ή ορισμένου χρόνου και η δημοσιογραφική εργασία εκτός ΣΣΕ και Ασφαλιστικού Συστήματος όσων δημοσιογράφων εργάζονται στα ενημερωτικά ψηφιακά ΜΜΕ (internet, portals κ.λπ), αναλύθηκαν σε βάθος, με ένα στόχο:


Τα δεδομέμα και οι προτάσεις να αποτελέσουν αντικείμενο επεξεργασίας του κλάδου ώστε άμεσα να προχωρήσουν οι θεσμικές, νομοθετικές, συνδικαλιστικές ρυθμίσεις για την εύρυθμη λειτουργία των Νέων Μέσων με πλήρη εργασιακά δικαιώματα για όσους απασχολούνται και σε αυτά.

Των τριών κύκλων συζήτησης, προηγήθηκαν χαιρετισμοί εκπροσώπων κομμάτων και συνδικαλιστικών οργανώσεων από το χώρο των ΜΜΕ.

ΕΝΑΣ ΣΤΟΥΣ 4 ΜΕ «ΜΠΛΟΚΑΚΙ»

Ο Απόστολος Καψάλης νομικός, ερευνητής εργασιακών θεμάτων του ΙΝΕ-ΓΣΕΕ παρουσίασε στοιχεία για την εργασία με ΔΠΥ στο σύνολο της αγοράς εργασίας στην Ελλάδα και συγκριτικά με την Ευρώπη. Όπως ανέφερε βασιζόμενος σε σχετικές έρευνες, ο μέσος όρος των αυτοαπασχολούμενων στην Ελλάδα είναι 25%, ενώ στην Ευρώπη είναι 12,5%. Το 2008 στην Ελλάδα εργάζονταν με ΔΠΥ 960.000 άνθρωποι, ενώ σε έρευνα της VPRC, 250.000 εργαζόμενοι στην Ελλάδα, δούλευαν με μπλοκάκι που υπέκρυπτε εξαρτημένη εργασία.

Tην κατάσταση που ισχύει στην Ευρώπη, παρουσίασε η Νέλλη Κατσαμά, μέλος του γενικού συμβουλίου της ΠΟΕΣΥ, κάνοντας ιδιαίτερες αναφορές στο φαινόμενο των freelancers.

Η Μαρίνα Μεϊντάνη, μέλος του ΔΣ της ΕΣΗΕΜ-Θ, παρουσίασε την κατάσταση που ισχύει στα ΜΜΕ της Θεσσαλονίκης, αλλά και στην περιφέρεια, όπου καταγράφονται φαινόμενα αμοιβής υποτίθεται με βάση τις ΣΣΕ, ενώ στην πράξη καταβάλλονται λιγότερα χρήματα από αυτά που προβλέπονται.

Την ενότητα συντόνισε ο δημοσιογράφος και μέλος του Γενικού Συμβουλίου της ΠΟΕΣΥ Νάσος Μπράτσος που μεταξύ άλλων επεσήμανε:

«Στο θέμα των ιντερνετικών ΜΜΕ έχουμε την εμφάνιση δύο αντιλήψεων, στο συνδικαλιστικό πεδίο, μιας που μιλάει για νομοθετική ρύθμιση και μιας για ερμηνευτικές κινήσεις, βελτιώσεις και κυρίως εφαρμογή της υπάρχουσας νομοθεσίας. Έχουν όμως ένα κοινό σημείο.

Τα συνδικάτα δε νομοθετούν, δεν έχουν την ευθύνη της τήρησης της νομοθεσίας, την επιβολή κυρώσεων, γιατί όλα αυτά είναι δουλειά της εκάστοτε κυβέρνησης.

Αυτή είναι που καλείται να αντιμετωπίσει το πρόβλημα, να δείξει αν έχει την πολιτική βούληση και τις κατευθύνσεις να λύσει το πρόβλημα προς όφελος των εργαζομένων. Συνεπώς είναι πρώτα από όλα πολιτικό θέμα με αποδέκτη του αιτήματος για ρύθμιση του τοπίου.»

ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΑ ΜΜΕ / ΝΕΑ ΜΕΣΑ

Στην ενότητα για τις Νέες Τεχνολογίες τα μέλη της αντίστοιχης επιτροπής της ΠΟΕΣΥ Νατάσα Μποζίνη και Γιάννης Μπαζαίος, παρουσίασαν στοιχεία της καταρχήν έρευνας για τα New Media, με αντικείμενο τις διεθνείς εξελίξεις, τις υπάρχουσες νομικές διατάξεις, το Αγγελιόσημο και τις νομικές ρυθμίσεις που απαιτούνται ώστε οι δημοσιογράφοι που εργάζονται σε αυτά, να απολαμβάνουν των ασφαλιστικών και συνδικαλιστικών τους δικαιωμάτων.

Η Νατάσα Μποζίνη μέλος του Δ.Σ της ΠΟΕΣΥ και συντονίστρια της ενότητας παρέθεσε πληροφορίες για την ανάπτυξη και τις προοπτικές των Νέων Μέσων στην Ελλάδα και το εξωτερικό:

Στην Αγγλία η διαδικτυακή διαφήμιση ξεπέρασε φέτος το 1,5 δισ.. λίρες και στη Γερμανία το 1 δισ. ευρώ. Τα στοιχεία για την Ελλάδα δείχνουν αύξηση άνω του 36% κατ’ έτος, τα δύο τελευταία χρόνια.

Το 2008 στη Δυτ. Ευρώπη (περιλαμβάνεται και η Ελλάδα) καταγράφηκε αύξηση συνδρομητών συνδρομητικής τηλεόρασης κατά 13% (συνολικά 62 εκατ. τηλεθεατές). Το ποσοστό αύξησης ενδιαφέροντος για ipTV ήταν 49% το 2008.

Εξάλλου η διαδικτυακή δημοσιογραφία πλέον μπορεί να διεκδικήσει ακόμη και βραβείο Pulitzer ή το Ευρωπαϊκό Βραβείο Νέου Δημοσιογράφου για το 2010.»

Επίσης τόνισε:
«Τα Νέα Μέσα είναι εδώ και θα μείνουν, ο αριθμός εργαζομένων σε αυτά διαρκώς αυξάνεται και είναι θέμα πολιτικού και συνδικαλιστικού πολιτισμού να ρυθμιστούν με κάθε λεπτομέρεια οι διατάξεις που θα επιτρέπουν:
Εύρυθμη λειτουργία με υποχρεώσεις και δικαιώματα εργαζομένων και επιχειρηματιών χωρίς διαφυγόντα κέρδη για το κράτος και διαφεύγουσες ασφαλιστικές εισφορές στα δημοσιογραφικά ταμεία

Οι δημοσιογραφικές Ενώσεις να επεξεργαστούν άμεσα και σύμφωνα με τα δεδομένα, τις καλύτερες δυνατές ρυθμίσεις που θα διασφαλίζουν τα ασφαλιστικά και εργασιακά δικαιώματα».

Ο δημοσιογράφος και μέλος της ίδιας Επιτροπής της ΠΟΕΣΥ Γιάννης Μπαζαίος τόνισε:
« ότι αφορμή της πρωτοβουλίας της Ομοσπονδίας, στάθηκε η εκρηκτική ανάπτυξη του συγκεκριμένου επιχειρηματικού - εκδοτικού χώρου τους τελευταίους.
Από τη μέχρι στιγμής έρευνα της Επιτροπής καταδεικνύεται ότι το Διαδίκτυο και τα New Media είναι η «επόμενη μέρα» για τα ελληνικά ΜΜΕ. Ωστόσο, η νομοθεσία που τα διέπει, σε ότι αφορά το εργασιακό και ασφαλιστικό σκέλος χρήζει διευκρινίσεων και ερμηνειών που θα καλύπτουν το σύνολο της λειτουργίας τους, και κυρίως θα ορίζουν με σαφήνεια υποχρεώσεις και δικαιώματα, εκδοτών και εργαζομένων.

Με συντηρητικούς υπολογισμούς, από την αυθαίρετη ερμηνεία του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου, εκτιμάται ότι διαφεύγει ποσό αγγελιοσήμου πολλών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ ετησίως, ενώ οι ακάλυπτοι συνάδελφοι (εργασιακά, ασφαλιστικά και συνδικαλιστικά) ξεπερνούν τους 1.000 στην ευρύτερη περιοχή των νομών Αττικής και Θεσσαλονίκης», τόνισε ο Γ. Μπαζαίος.

Ο Δημήτρης Καμαρινόπουλος (πρόεδρος ΕΤΕΡ) πρότεινε :

«Πρέπει να εφαρμόζονται οι συμβάσεις εργασίας όπως στα παραδοσιακά ΜΜΕ, το ίδιο και στα αντίστοιχα μέσα του Διαδικτύου (web radio, web tv και portals) ώστε να δημιουργηθεί ένα πλαίσιο συνέχειας εργασιακής και ασφαλιστικής για τους εργαζόμενους όλων των ειδικοτήτων του χώρου

Ζήτησε να εφαρμοστεί ο νόμος σε ότι αφορά τα ΔΠΥ και να μην δουλεύουν οι εργαζόμενοι ως ελευθερο-επαγγελματίες, όταν έχουν συνεχή δουλειά σε έναν εργοδότη. ».
Σε παρέμβαση του ο Πρόεδρος της Ένωσης Φωτορεπόρτερ Ελλάδας Μάριος Λώλος, έθεσε το θέμα παραβίασης της νομοθεσίας περί πνευματικών δικαιωμάτων στο διαδύκτιο, με την αυθαίρετη δημοσίευση φωτογραφιών, χωρίς τη σύμφωνη γνώμη των δημιουργών.

Στην τελευταία ενότητα της ημερίδας με θέμα συμπεράσματα και προτάσεις τη θέση της Ε.Σ.Π.Η.Τ. παρουσίασε η ταμίας της ΠΟΕΣΥ Νέλλη Σπηλιοπούλου σημειώνοντας ότι το ΔΠΥ βολεύει τον εργοδότη διότι δεν πληρώνει ΣΣΕ, δεν έχει ασφαλιστικές εισφορές και δεν έχει υποχρέωση αποζημίωσης. Γι’ αυτό παρουσιάζεται το φαινόμενο, δημοσιογράφοι που δουλεύουν με τις υποχρεώσεις των μισθωτών, αλλά πληρώνονται με ΔΠΥ, να τρέχουν στα δικαστήρια για να βρουν το δίκιο τους.

Ο δικηγόρος, νομικός σύμβουλος της ΠΟΕΣΥ Τάσος Πετρόπουλος, ξεκαθάρισε ότι εφόσον υφίσταται σχέση εργασίας, ο εργαζόμενος δικαιούται ασφάλιση και μισθό. Στα βασικά αξιώματα του δικαίου της εργασίας διεκδικούν λύση τα προβλήματα των δημοσιογράφων που ασφαλίζονται και αμείβονται με αποδείξεις Παροχής Υπηρεσιών, ως να πρόκειται για ελεύθερους επαγγελματίες, καθώς και όσων εργάζονται με ψευδώνυμες συμβάσεις ορισμένου χρόνου, έργου ή μαθητείας. Η σχέση εργασίας δημιουργεί και την υποχρέωση για την ασφάλιση στα ταμεία μας.

Ο Βασίλης Βασιλόπουλος, μέλος του ΔΣ και της επιτροπής Νέων Τεχνολογιών της ΠΟΕΣΥ Βασίλης Βασιλόπουλος τόνισε:
«Πλέον έχει μεταλλαχθεί η δομή η φύση και η λειτουργία των ΜΜΕ στη χώρα μας, με το web να έχει καταστεί βασικός κορμός στις κάθετες μονάδες τύπου. Για το λόγο αυτό θα πρέπει άμεσα η Ομοσπονδία να επεξεργαστεί πρόταση με τη συνδρομή επιστημονικών φορέων και νομικών, για τον εξορθολογισμό του νομικού πλαισίου, που διέπει τη λειτουργία κάθε μορφής διανομής των μέσων ενημέρωσης» .

Πρότεινε ο κλάδος να δράσει να συλλογικά, αντιμετωπίζοντας έτσι και την πολυμέρεια στο καθεστώς εργασίας και ασφάλισης, υποστηρίζοντας ότι θα πρέπει άμεσα να αντικατασταθεί το ΔΠΥ από μία μορφή σχέσης εργασίας, η οποία θα λαμβάνει υπόψη την ιδιαιτερότητα του δημοσιογραφικού επαγγέλματος.

Ο Γιώργος Αδάμ, μέλος του ΔΣ της ΕΣΗΕΜ-Θ τόνισε ότι

« Για τις νέες μορφές των ΜΜΕ, υπάρχει πλαίσιο που σίγουρα ωστόσο χρειάζεται να συμπληρωθεί και να εκσυγχρονιστεί

Με συγκεκριμένες προτάσεις και θεμέλιο ένα πλαίσιο στο οποίο θα ενσωματώνουμε ό,τι έχει αποφασιστεί από την Π.Ο.Ε.ΣΥ. και τις δημοσιογραφικές Ενώσεις, να διεκδικήσουμε λύσεις στα θέματα που συνδέονται με τις εργασιακές σχέσεις, τις κλαδικές συμβάσεις και το ασφαλιστικό.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------