Ελληνικές Ταινίες βασισμένες σε ιστορικά γεγονότα

Σε αυτή τη σελίδα έχω συγκεντρώσει μερικές από τις ιστορικές ταινίες που βασίζονται σε πραγματικά γεγονότα και θα της ανανεώνω.
Τις παραθέτω με χρονολογική σειρά των θεμάτων που διαπραγματεύονται

ΣΚΛΑΒΟΙ ΣΤΑ ΔΕΣΜΑ ΤΟΥΣ

Βασισμένη σε μυθιστόρημα του Κ. Θεοτόκη. Κέρκυρα λίγα χρόνια μετά την ένωση των Επτανήσων με την Ελλάδα (1864) Μια οικογένεια ευγενών αντιμετωπίζει ψυχολογική και /οικονομική κατάρευση. Τα παλιά προνόμια δεν υπάρχουν και η κοινωνία έχει αλλάξει

Το μόνον της ζωής του Ταξείδιον

΄΄Στα τέλη του 19ου αιώνα ο συγγραφέας Γεώργιος Βιζυηνός κλείνεται σε ψυχιατρικό άσυλο στην Αθήνα. Λίγο πριν έχει ξεσπάσει το ερωτικό του πάθος για τη δωδεκάχρονη Μπετίνα. Ζώντας έγκλειστος προσπαθεί να θυμηθεί την παιδική του ηλικία στην Κωνσταντινούπολη και τη Θράκη. Παράλληλα ξαναδιαβάζει και το λογοτεχνικό του έργο, που στηρίζεται σε αυτές τις μνήμες. Το βίωμα αλλά και η λογοτεχνική του επεξεργασία μπλέκονται στο ταραγμένο του μυαλό. Κυρίαρχο πρόσωπο των αναμνήσεών του είναι ο πολύ ηλικιωμένος παππούς του που έζησε τα δέκα πρώτα χρόνια της ζωής του ντυμένος κορίτσι. Έκρυβε το φύλο του για να αποφύγει να υπηρετήσει στο στρατό. Ο παππούς του Βιζυηνού έζησε όλη του ζωή του μέσα στα παραμύθια και το όνειρο, διαμορφώνοντας κατά κάποιο τρόπο τον ψυχισμό του εγγονού του

ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ

Στα τέλη του 19ου αιώνα, η υπό τουρκική κατοχή Μακεδονία και οι ελληνικοί πληθυσμοί της υποφέρουν διπλά, μιας και οι βούλγαροι κομιτατζήδες δρουν στην περιοχή παράλληλα με τις τουρκικές δυνάμεις. Ο Πάυλος Μελάς (Λάκης Κομνηνός), μέλος της Εθνικής Εταιρείας από τα χρόνια του στην Σχολή Ευελπίδων, αποφασίζει το 1904 να αναλάβει την ηγεσία του αγώνα στη Μακεδονία. Μαζί με τους άνδρες του θα φέρουν σε πέρας τρεις αποστολές, αλλά στο τέλος θα παγιδευτούν, κατόπιν προδοσίας, και ο Μελάς θα σκοτωθεί στο χωριό Σιάτιστα.

ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ-ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ

Τον Αύγουστο του 1909 έγινε το κίνημα στο Γουδί και ο Βενιζέλος ήρθε στην Αθήνα. Συνεχίζω θερινές προβολές και αναρτώ ένα βιογραφικό ντοκιμαντέρ του 1966 που αφηγείται τη ζωή του Βενιζέλου και έχει πολύ ενδιαφέρον το αρχειακό υλικό αλλά και τα πλάνα της εποχής των γυρισμάτων.


ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ-ΤΑΙΝΙΑ

Του Π. Βούλγαρη, που αφορά στη δράση του Βενιζέλου από το 1910 μέχρι και το 1927

1922-ΤΑΙΝΙΑ

Η καταστροφή της Σμύρνης. Του Ν. Κούνδουρου

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΑΠΙΛΑ

Ένας φτωχός φοιτητής του Πανεπιστημίου Αθηνών, ο Ντίνος Βρισθένης (Στέλιος Τατασόπουλος), έχει εγκαταλείψει τις σπουδές του λόγω οικονομικών δυσκολιών και βρίσκεται σε αναζήτηση εργασίας. Καταφέρνει να προσληφθεί ως ηθοποιός σε ένα θίασο, όπου γνωρίζει και ερωτεύεται την πρωταγωνίστρια Νίκη (Δανάη Γρίζου). Όταν αυτή ενδίδει σε ένα βιομήχανο που της υπόσχεται λαμπρό μέλλον, ο Ντίνος, απογοητευμένος, εγκαταλείπει το θέατρο. Η φτώχια θα τον οδηγήσει στις γραμμές του προλεταριάτου και θα γίνει καπνεργάτης προκειμένου να κερδίσει τα απαραίτητα προς το ζην. Εκεί, έρχεται αντιμέτωπος με την εκμετάλλευση των εργατών, συμβάλλει στην ίδρυση του συνδικάτου και ηγείται του αγώνα για κοινωνική δικαιοσύνη, αδιαφορώντας για τις ανηλεείς διώξεις της αστυνομίας. Φυλακίζεται και όταν βγαίνει απαρνείται το παρελθόν του και αποφασίζει να πολεμήσει την κοινωνική σαπίλα.

ΜΑΗΣ

Τα γεγονότα του 1936 στη Θεσσαλονίκη. Ήταν και η πρώτη ιστορική έρευνα της καριέρας μου. Στάθηκα τυχερή και πρόλαβα εν ζωή την αδερφή του πρώτου νεκρού του Τάσου Τούση, τη Μαρία. Είχε χάσει το φως της αλλά ήθελε να αφηγηθεί τα γεγονότα και έγραφε βιβλία με μια ΄΄πατέντα΄΄ γραφομηχανή που της είχε φτιάξει ένας φίλος της.Η ταινία γυρίστηκε το 1976, ακολουθεί μια ελεύθερη φόρμα αφήγησης. Εκτός από την αιματηρή απεργία των καπνεργατών περιγράφει και τις συνθήκες που οδήγησαν στη δικτατορία Μεταξά. Τη θεωρώ συλλεκτική.

ΜΕΡΕΣ ΤΟΥ 36

Το 1936, η λεπτή ισορροπία ανάμεσα στις κεντρώες και δεξιές πολιτικές δυνάμεις που στηρίζουν το καθεστώς Μεταξά, υπονομεύεται από την ομηρία του δικηγόρου και βουλευτή της δεξιάς Κονταξή. Σε μια πλατεία δολοφονείται ένας συνδικαλιστής. Οι υποψίες στρέφονται στον Σοφιανό, πρώην συνεργάτη της αστυνομίας που βρίσκεται υπό δυσμένεια. Ο Σοφιανός αγωνίζεται μάταια να αποδείξει την αθωότητά του και κρατάει όμηρο στο κελί του τον Κονταξή, απειλώντας να τον σκοτώσει αν δεν τον ελευθερώσουν. Ρουφιάνος των αστυνομικών, παγιδεύτηκε για να φορτωθεί άδικα αυτό το έγκλημα και η απελπισμένη του αντίδραση να κρατήσει αιχμάλωτό του τον δικηγόρο, θα οδηγήσει τους ιθύνοντες στην απόφαση να τερματίσουν την κρίση με τη δολοφονία του.

ΞΥΠΟΛΗΤΟ ΤΑΓΜΑ

Στη μεταπολεμική Θεσσαλονίκη, ένας νεαρός άντρας, ο Δημήτρης, "συλλαμβάνει" έναν πιτσιρικά, το Σταύρο, που έκλεψε ένα πορτοφόλι και του αφηγείται την ιστορία του, δηλαδή την ιστορία των 160 παιδιών που αποτελούσαν το "ξυπόλητο τάγμα", προσπαθώντας να επιβιώσουν κατά τη διάρκεια της Κατοχής. Με κίνδυνο της ζωής τους, διωγμένα από το ορφανοτροφείο, είχαν δημιουργήσει μια ηρωική συμμορία και έκλεβαν από τους Γερμανούς και τους συνεργάτες τους τρόφιμα και φάρμακα, τα οποία μοίραζαν σε όσους τα είχαν ανάγκη. Μάλιστα, η επαφή τους με μια Ελληνίδα διερμηνέα των Γερμανών (Μαρία Κωστή) τα έκανε να βοηθήσουν έναν αξιωματικό των συμμάχων να διαφύγει στη Μέση Ανατολή. Η κλοπή μερικών τενεκέδων λάδι από ένα μαυραγορίτη (Νίκος Φέρμας) παραλίγο να τους στοιχίσει τη σύλληψη και την εκτέλεσή τους από τους Γερμανούς. Στο τέλος, αφού ακούσει την ιστορία, ο πιτσιρικάς ακολουθεί το Δημήτρη στο ορφανοτροφείο και αποφασίζει να μείνει εκεί για να βρει μόνιμη τροφή και στέγη και να μεγαλώσει τίμια.

ΓΟΡΓΟΠΟΤΑΜΟΣ

Στη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, το συμμαχικό στρατηγείο του Καΐρου αποστέλλει στην Ελλάδα άγγλους αξιωματικούς για να οργανώσουν την ανατίναξη της γέφυρας του Γοργοπόταμου, ώστε να εμποδιστεί η μεταφορά στρατιωτικού υλικού στη βόρεια Αφρική που προορίζεται για τον ανεφοδιασμό των στρατευμάτων του Ρόμελ. Οι αξιωματικοί έρχονται σ’ επαφή με ομάδα ελλήνων αντιστασιακών, και σε συνεργασία με τους άνδρες του στρατηγού Ναπολέοντα Ζέρβα και τους αντάρτες του Ε.Λ.Α.Σ., υπό την αρχηγία του Άρη Βελουχιώτη, πραγματοποιούν το σαμποτάζ που έπαιξε σημαντικότατο ρόλο στην εξέλιξη του πολέμου.

ΚΟΚΚΙΝΟ ΤΡΕΝΟ

ΔΕΚΕΜΒΡΙΑΝΑ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ
Μια ομάδα ανταρτών του ΕΛΑΣ –στην οποία συμμετέχουν έμπειροι δυναμιτιστές, όπως ο οπλίτης Μέμος κι ο λοχαγός Άγγελος ο οποίος είναι ερωτευμένος με μια όμορφη συντρόφισσα, την Άννα –αναλαμβάνει μια πολύ επικίνδυνη αποστολή. Πρέπει να εισέλθουν στο κέντρο της πόλης που βρίσκεται υπό τον έλεγχο των Άγγλων και του τακτικού στρατού, και να ανατινάξουν το αγγλικό στρατηγείο που εδρεύει στο ιστορικό ξενοδοχείο της «Μεγάλης Βρετανίας». Περνώντας μέσα από τους δαιδαλώδεις υπονόμους, καταφέρνουν να φτάσουν στο συγκεκριμένο σημείο και τοποθετούν τα εκρηκτικά, αλλά την τελευταία στιγμή ανακαλείται η διαταγή. Το αρχηγείο του ΕΛΑΣ, φοβούμενο αρνητικές επιπτώσεις απ’ τον ενδεχόμενο θάνατο του άγγλου πρωθυπουργού Ουίλσον Τσώρτσιλ, που είχε φτάσει ξαφνικά στην Αθήνα, ανέστειλε την όλη επιχείρηση.

ΑΡΗΣ ΒΕΛΟΥΧΙΩΤΗΣ-ΤΟ ΔΙΛΗΜΜΑ
Ιστορικό-πολιτικό ντοκιμαντέρ με θέμα τη ζωή και τη δράση μιας μυθικής μορφής του Εαμικού Κινήματος και της Εθνικής Αντίστασης, εκείνης του καπετάνιου του ΕΛΑΣ Άρη Βελουχιώτη. Το πλούσιο υλικό της περιόδου (1941-45) καλύπτει σημαντικές ιστορικές πτυχές και δένεται με συγκλονιστικές και αποκαλυπτικές μαρτυρίες ανθρώπων που έζησαν από πρώτο χέρι τα γεγονότα ή πολέμησαν στο πλευρό του Άρη.

Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΜΕ ΤΟ ΓΑΡΥΦΑΛΛΟ

Ο Εμφύλιος Πόλεμος που ρήμαξε τη χώρα τελείωσε και ένας απ’ τους πολλούς φυγάδες αγωνιστές της Αριστεράς, ο Νίκος Μπελογιάννης, επιστρέφει στην Ελλάδα… Κρύβεται στο σπίτι ενός συντρόφου κι έρχεται σ’ επαφή με άλλα μέλη του παράνομου Κομμουνιστικού Κόμματος. Η κυβέρνηση Πλαστήρα, θέλοντας να εδραιώσει τη γαλήνη και να βοηθήσει την ανασυγκρότηση του τόπου, αντιμετωπίζει τους κομμουνιστές με σχετική επιείκεια. Οι στρατιωτικοί και οι μυστικές υπηρεσίες, όμως, δεν βλέπουν με καλό μάτι τις εξελίξεις, ιδιαίτερα όταν το κόμμα του Πλαστήρα ξανακερδίζει τις εκλογές.

Ο ΦΑΚΕΛΟΣ ΠΟΛΚ ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ

Δύο παράλληλες ιστορίες συμπληρώνουν η μία την άλλη. Η πρώτη αφηγείται την έρευνα ενός δημοσιογράφου και μιας ηθοποιού, οι οποίοι μέσα από μια ραδιοφωνική εκπομπή προσπαθούν να εντοπίσουν αναλογίες ανάμεσα στις τρομοκρατικές ενέργειες του παρόντος και του παρελθόντος. Η δεύτερη μάς επιστρέφει στο 1948 και περιγράφει τα γεγονότα που οδήγησαν στη δολοφονία του αμερικανού δημοσιογράφου Τζορτζ Πολκ στη Θεσσαλονίκη, με οδηγό την έρευνα των δύο πρωταγωνιστών και τις μαρτυρίες διαφόρων προσώπων.

Ο ΚΛΟΙΟΣ

Το φθινόπωρο του 1948, λίγο πριν το τέλος του εμφυλίου πολέμου στην Ελλάδα, έξι αριστεροί νέοι από τη Θεσσαλονίκη, αισθανόμενοι τον κλοιό της σύλληψης και του θανάτου να σφίγγει γύρω τους, συλλαμβάνουν ένα εξαιρετικά παράτολμο σχέδιο: κατεβαίνουν στην Αθήνα, παίρνουν το αεροπλάνο για τη Θεσσαλονίκη και αναγκάζουν τον πιλότο να τους οδηγήσει στη γειτονική Γιουγκοσλαβία, όπου μαζί με άλλους συντρόφους θα ζητήσουν πολιτικό άσυλο. Το σχέδιό τους υλοποιείται κατά γράμμα και εγγράφεται ως η πρώτη αεροπειρατεία στα παγκόσμια χρονικά.

ΚΑΡΑΒΑΝ ΣΑΡΑΙ

Λίγο πριν το τέλος του Εμφυλίου Πολέμου, στα 1948, γίνεται εκκένωση των παραμεθορίων χωριών, για να διευκολυνθούν οι κινήσεις του Εθνικού Στρατού και των ανταρτών. Ένας σαραντάρης χωρικός, ο Μαργαρίτης (Θύμιος Καρακατσάνης), αναγκάζεται όπως πολλοί άλλοι να εγκαταλείψει το σπίτι του και να κατεβεί μαζί με τα δύο παιδιά του στη Θεσσαλονίκη. Εγκαθίσταται σε ένα από τα επιταγμένα, για το σκοπό αυτό, κτίρια της πόλης, το Καραβάν Σαράι. Στο μέρος αυτό, οι πρόσφυγες ζουν κάτω από εξαιρετικά άθλιες συνθήκες και καταφεύγουν σε πάσης φύσεως ατιμίες και μπαγαποντιές. Ο Μαργαρίτης προσπαθεί να παραμείνει αμέτοχος στα ανείπωτα δράματα που εκτυλίσσονται γύρω του, με μεγάλο ψυχικό κόστος. Ο γιος του γίνεται εργάτης και μένει στην πόλη, ενώ η κόρη του καταφεύγει στην εύκολη λύση της πορνείας. Ο ίδιος θα επιστρέψει στο ερειπωμένο χωριό του.

ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΟΙ ΗΡΩΕΣ

Η υπόθεση της ταινίας βασίστηκε σε ένα αληθινό περιστατικό που συνέβη το 1953, όταν έπειτα από έναν αγώνα της εθνικής ομάδας ποδοσφαίρου, η ομοσπονδία απέβαλλε έναν ποδοσφαιριστή και οι συμπαίκτες του αρνήθηκαν να συμμετάσχουν στον επόμενο αγώνα, ενώ παράλληλα εκτυλίσσονται καθημερινές ιστορίες της ζωής των ποδοσφαιριστών.
Χαρακτηριστικό της ταινίας υπήρξε το γεγονός ότι για την ενσάρκωση των ρόλων προτιμήθηκαν διεθνείς ποδοσφαιριστές της εποχής και όχι ηθοποιοί, υποδυόμενοι τους εαυτούς τους και χρησιμοποιώντας τα αληθινά τους ονόματα.

ΠΕΤΡΙΝΑ ΧΡΟΝΙΑ

Πρόκειται για την αληθινή ιστορία ενός ζευγαριού αγωνιστών της αριστεράς, τους οποίους στον κινηματογράφο ερμήνευσαν οι Δημήτρης Καταλειφός και Θέμις Μπαζάκα. Η ιστορία αρχίζει το 1954, με τη γνωριμία τους, και συνεχίζεται στα σκληρά χρόνια της παρανομίας, των διώξεων, συλλήψεων και φυλακίσεων. Στον ελάχιστο χρόνο ελευθερίας που τους δίνεται, θα προσπαθήσουν να χαρούν ο ένας τον άλλο. Το 1967, με τη χούντα των συνταγματαρχών, η κοπέλα θα κλειστεί στις φυλακές Αβέρωφ όπου θα γεννήσει τον γιο της. Ο τελευταίος θα μεγαλώσει στη φυλακή και θα παντρέψει, επίσης μέσα στη φυλακή, τους γονείς του. Η λύτρωση για το ζευγάρι θα έρθει το 1974, με τη μεταπολίτευση.

Ο ΘΙΑΣΟΣ

Η πορεία ενός θεατρικού μπουλουκιού που δίνει παραστάσεις στον ελλαδικό χώρο με το ίδιο πάντα έργο, τη Γκόλφω του Σπυρίδωνος Περεσιάδη. Τα μέλη του θιάσου έχουν μεταξύ τους σχέσεις ανάλογες με αυτές των προσώπων της κλασικής τραγωδίας Ορέστεια. Οι διαρκείς περιοδείες του θιάσου, ανά την Ελλάδα της περιόδου ’39-’52, γίνονται η αιτία ανάδυσης της πρόσφατης ιστορικής μνήμης: ένα μακρύ ταξίδι στο χώρο και το χρόνο, στους τόπους, τα βιώματα και τις μνήμες. Η ταινία αρχίζει το σωτήριο έτος 1952, με την άφιξη του θιάσου στο Αίγιο. Τον τόπο είχε επισκεφτεί ο θίασος το καλοκαίρι του 1939 και από ’κεί αρχίζει μια ατέλειωτη σειρά αναδρομών. Έτσι, τα ιστορικά γεγονότα των δεκατριών αυτών ετών αντανακλώνται μέσα στο περιβάλλον του θιάσου, επιδρούν στις διαπροσωπικές σχέσεις των μελών του, και τις επηρεάζουν καθοριστικά.

ΤΟ ΝΗΣΙ ΤΗΣ ΑΦΡΟΔΙΤΗΣ

Ένας αγωνιστής της ΕΟΚΑ συλλαμβάνεται από τους Άγγλους και οι συναγωνιστές του, για να εκδικηθούν, συλλαμβάνουν τον γιο μιας Αγγλίδας (Ζωρζ Σαρρή), φίλης του βρετανού διοικητή του νησιού. Ο κύπριος αγωνιστής θα κρεμαστεί από τους Άγγλους, αλλά η μάνα του (Κατίνα Παξινού) θα απαγορεύσει να κάνουν το ίδιο στον άγγλο αιχμάλωτο.

Ζ

Η ταινία αφορά τα πραγματικά γεγονότα και, συγκεκριμένα, τη δολοφονία του αριστερού βουλευτή της ΕΔΑ Γρηγόρη Λαμπράκη και την αναζήτηση των ενόχων από τον ανακριτή Χρήστο Σαρτζετάκη, μετέπειτα πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας. Βασίστηκε στο ομώνυμο μυθιστόρημα που έγραψε το 1966 ο Βασίλης Βασιλικός. Πρόθεση των δημιουργών ήταν το "Ζ" του τίτλου να προφέρεται "Ζει" και όχι "ζήτα", καθώς ήθελαν να εκφράζει ηχητικά το ρήμα που ακουγόταν στις διαδηλώσεις που έγιναν όταν σκοτώθηκε ο βουλευτής -"Λαμπράκη ζεις, εσύ μας οδηγείς" και "Ζει, Ζει,Ζει"

ΜΕΓΑΡΑ

Ντοκιμαντέρ του 1973, που καταγράφει τον αγώνα των κατοίκων των Μεγάρων κατά της βίαιης απαλλοτρίωσης της γης τους προκειμένου να κατασκευαστεί στην περιοχή ένα συγκρότημα διυλιστηρίων.

Η ταινία αποτυπώνει τη βίαιη αλλαγή που υπέστη το φυσικό τοπίο, μαρτυρίες των κατοίκων σχετικά με τις συνέπειες της μαζικής απαλλοτρίωσης της γης, τις διαδηλώσεις των Μεγαρέων στους δρόμους της Αθήνας και την είσοδό τους στο Πολυτεχνείο, το οποίο βρισκόταν υπό κατάληψη από τους φοιτητές, λίγες ώρες πριν από την εισβολή του τανκ και την καταστολή της εξέγερσης από το δικτατορικό καθεστώς στις 17 Νοεμβρίου του '73.

Ένα σημαντικό πολιτικό τεκμήριο και μια από τις πρώτες ταινίες με οικολογική διάσταση στον ελληνικό κινηματογράφο.

Στα τέλη του 1968, οι πραξικοπηματίες διαπραγματεύονται με τον Αριστοτέλη Ωνάση το σχέδιο «Ω», δηλαδή την κατασκευή και εκμετάλλευση του τρίτου για τη χώρα συγκροτήματος διυλιστηρίων και άλλων μεγάλων βιομηχανικών μονάδων, στις περιοχές Πάχη (Βασιλικά) και Λάκκα Καλογήρου των Μεγάρων. Το σχέδιο αφορά σε μια επένδυση ύψους 400-500 εκατ. δολαρίων.
Οι παρασκηνιακές συγκρούσεις μεταξύ των ισχυρών οικονομικών παραγόντων της εποχής οδηγούν τελικά την ανάθεση του έργου στην εταιρεία Στραν Α. Ε. του επιχειρηματία και τραπεζίτη Στρατή Ανδρεάδη, το 1972. Η σχετική σύμβαση καταγγέλθηκε, από την πλευρά του ελληνικού Δημοσίου, το 1977

.ΔΟΛΟΦΟΝΗΣΤΕ ΤΟΝ ΜΑΚΑΡΙΟ

Ο έλληνας δημοσιογράφος Θέμης Γιαννίδης πληροφορείται την επικείμενη δολοφονική απόπειρα κατά του Προέδρου της Κύπρου, Αρχιεπισκόπου Μακαρίου. Ο διευθυντής της εφημερίδας αρνείται να δημοσιεύσει την είδηση επειδή φοβάται, κι ο Γιαννίδης φεύγει για την Κύπρο. Εν πλω γνωρίζει μια κύπρια φοιτήτρια, τη Μαίρη, που σπουδάζει στην Αθήνα και της οποίας ο αδελφός Ανδρέας ανήκει στην προεδρική φρουρά. Στο μεταξύ, ο πληροφοριοδότης του Γιαννίδη, ο Δημήτρης Καμπάνης, πέφτει στα χέρια της χούντας. Δίνεται αμέσως εντολή να δολοφονηθεί ο δημοσιογράφος, αλλά η εναντίον του απόπειρα αποτυγχάνει. Ο Γιαννίδης έρχεται σ’ επαφή με τον Μακάριο, ο οποίος τον διαβεβαιώνει ότι κι αυτή η απόπειρα θα αποτύχει, όπως και οι υπόλοιπες. Κατά την προσπάθεια ανδρών της προεδρικής φρουράς να ανακαλύψουν τους επίδοξους δολοφόνους του Γιαννίδη, ο Ανδρέας σκοτώνεται. Στη συνέχεια, επέρχεται η μεγάλη τραγωδία της Κύπρου: το αιματηρό πραξικόπημα του Ιουλίου του 1974, και η φυγή του Μακαρίου ο οποίος καταγγέλλει την ελληνική κυβέρνηση. Ο Γιαννίδης συλλαμβάνεται από τους πραξικοπηματίες και φυλακίζεται, όταν όμως οι Τούρκοι εισβάλλουν στο νησί καταφέρνει να αποδράσει. Αλλά τα σχέδια των σκοτεινών αγγλο-αμερικανικών κύκλων έχουν πετύχει, το νησί είναι πια διαιρεμένο και βρίσκεται υπό τουρκική κατοχή

ΑΤΤΙΛΑΣ 1974

Ντοκιμαντερ που καταγράφει την κατάσταση στην Κύπρο μετά το στρατιωτικό πραξικόπημα της χούντας του Ιωαννίδη και τη συνακόλουθη τουρκική εισβολή. Η διερεύνηση του θέματος γίνεται κατά κύριο λόγο μέσα από μαρτυρίες ανθρώπων που έχασαν τους δικούς τους και βρίσκονται στην προσφυγιά αφού αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους, καθώς και με συνεντεύξεις πολιτικών, όπως ο Μακάριος και ο Σαμψών.

ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΗΣ ΦΩΤΙΑΣ

Με αφορμή και επίκεντρο τη μαγνητοσκόπηση δύο πολύ σημαντικών συναυλιών το 74, αυτής που έγινε στο Στάδιο Καραϊσκάκη με το Μίκη Θεοδωράκη και αυτής που έγινε στο γήπεδο του Παναθηναϊκού στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας με το Γιάννη Μαρκόπουλο, αμέσως μετά την πτώση της Χούντας (Ιούλιος 1974) καθώς επίσης και άλλες μαζικές εκδηλώσεις που έγιναν στην Αθήνα το Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς για την πρώτη επέτειο του Πολυτεχνείου. Η ταινία αποτυπώνει με γλαφυρότητα και συνέπεια το κλίμα που επικρατούσε, μετά την πτώση της Χούντας. Κατά την διάρκεια της ταινίας μιλάει ο αγωνιστής Χρήστος Ρεκλείτης, που έλαβε μέρος στην Αντίσταση εναντίον της δικτατορίας και ο οποίος περιγράφει, όλα τα φριχτά βασανιστήρια στα οποία υπεβλήθη στα χέρια της Ασφάλειας, κατά τη διάρκεια της επταετίας, κατονομάζοντας στη διήγησή του όλους τους βασανιστές του.

Ο ΒΙΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΦΡΟΔΙΤΗΣ

Ένας Ελληνοκύπριος, παλαιός αγωνιστής της ΕΟΚΑ, ο Ευαγόρας, ο οποίος πολέμησε τους Άγγλους για την ανεξαρτησία της νήσου και τώρα ζει στο Λονδίνο, επιστρέφει για να βρει τη γυναίκα του Αφροδίτη και τον γιο τους, των οποίων έχασε τα ίχνη μετά την τουρκική εισβολή του 1974, ενόσω βρίσκονταν στο νησί για διακοπές. Εγκαθίσταται σε ένα ξενοδοχείο της Λευκωσίας και αρχίζει να ψάχνει προς κάθε κατεύθυνση. Προτού βρεθεί στην κατεχόμενη πλευρά, περνάει μια ερωτική βραδιά με μια πόρνη η οποία ονομάζεται και αυτή Αφροδίτη. Ένα σπαρακτικό οδοιπορικό στα ιστορικά γεγονότα, στον διχοτομημένο χώρο και στον ανέκκλητο χρόνο. Ένας στοχασμός πάνω στον αγώνα ζωής και θανάτου.

Η ΔΙΚΗ ΤΗΣ ΧΟΥΝΤΑΣ

Πρόκειται για μια ταινία ντοκιμαντέρ η οποία αναφέρεται στην δίκη των πραξικοπηματιών της 21ης Απριλίου του 1967. Προβάλλονται ντοκουμέντα από την εν λόγω δίκη με τις απολογίες του Παπαδόπουλου, του Αγγελή, του Πατακού κ.ά.
Ο σκηνοθέτης ενδιάμεσα απ' τις σκηνές της δίκης παραθέτει ιστορικά ντοκουμέντα που φανερώνουν πως φτάσαμε στην Χούντα του 1967 (μεταξικό καθεστώς, Δεκεμβριανά, Εμφύλιος, δίκη Μπελλογιάννη, δολοφονία Λαμπράκη κ.ά.).
Από τον φακό περνάνε σχεδόν όλοι οι πρωταγωνιστές εκείνης της ταραγμένης περιόδου όπως ο τέως βασιλιάς Κωνσταντίνος, ο Μίκης Θεοδωράκης, ο Ιωάννης Μεταξάς, ο Γεώργιος και ο Ανδρέας Παπανδρέου, η Μελίνα Μερκούρη και πολλοί άλλοι.
Πρόκειται για ένα πολύ καλό ιστορικό ντοκιμαντέρ που παραχωρεί στην κρίση του θεατή πρωτογενές ιστορικό υλικό προς μελέτη.

ΛΑΒΕΤΕ ΘΕΣΕΙΣ

Στα Φιλιατρά, μια μισοέρημη πολίχνη της Μεσσηνίας, όσοι αγρότες έχουν απομείνει βρίσκονται σε έναν διαρκή αγώνα για να ξεπληρώσουν τα χρέη τους στην Αγροτική Τράπεζα. Ένας ράφτης και παλιός δρομέας, ο Ανδρέας (Βαγγέλης Καζάν), που αποτελεί και τη συνείδηση του τόπου, βιώνει την αφόρητη μοναξιά και πνίγεται από την ανία. Κάπου κάπου τρέχει σε αυτοσχέδιους τοπικούς αγώνες αλλά αυτό δεν του αρκεί. Απαυδισμένος εγκαταλείπει τα Φιλιατρά κι όπως πολλοί άλλοι έρχεται στην Αθήνα, αλλά κι εκεί οι συνθήκες της ζωής είναι αντίξοες και αδιέξοδες. Ο Ανδρέας συνθλίβεται μέσα στον αστικό κυκεώνα, σ’ αντίθεση με έναν γνωστό του νεαρό, τον Βασίλη, στο πρόσωπο του οποίου διακρίνεται η αισιοδοξία και η ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο.

Δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ στο οποίο, μέσα από την αναστοχαστική αφήγηση ενός απλού αγωνιστή της Αριστεράς, επιχειρείται μια αναδρομή στα σημαντικά ιστορικά γεγονότα της Ελλάδας (από το 1917 έως το 1977), και τις επιπτώσεις τους στα κοινωνικο-πολιτικά δρώμενα. Πρόκειται για έναν πολιτικό απολογισμό με συναισθηματική και ποιητική διάθεση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.